Проєкт Закону про внесення зміни до розділу ІІ “Прикінцеві положення” Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)”, щодо звільнення водіїв та власників транспортних засобів від окремих видів адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху” (№3818 від 09.07.2020)
Ініціатор: Кабінет Міністрів України
Суть: законопроєкт пропонує не застосовувати заходи адміністративної відповідальності щодо осіб, які не можуть здійснити належні дії для обміну посвідчення водія чи реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу через карантинні обмеження.
Зміни, що пропонуються:
Законопроєкт пропонує не застосовувати заходи адміністративної відповідальності до осіб, які не змогли звернутися до територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України із заявою про обмін посвідчення водія, виданого вперше, після закінчення строку його дії чи з метою реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортного засобу або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів;
До таких осіб пропонується не застосовувати адміністративну відповідальність, передбачену в КУпАП за керування транспортним засобом без встановленого посвідчення або керування транспортним засобом особою, яка не має на це права, або керування транспортним засобом, котрий не зареєстровано (перереєстровано) у встановленому законом порядку.
Позитив. Оскільки через ненадання адміністративних послуг із заміни посвідчення водія чи реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу дотримання правомірної поведінки особами не є можливим з незалежних від них обставин, звільнення від відповідальності є адекватним способом захисту прав та інтересів таких громадян, у діях яких відсутній власне склад адміністративного правопорушення.
Негатив. Законопроєкт передбачає незастосування адміністративної відповідальності у випадку її настання у період чи внаслідок встановлення карантину. Якщо період дії карантину легко простежити за нормативно-правовими актами, то наявність причиново-наслідкового зв’язку потребуватиме (у випадку оскарження притягнення до відповідальності, наприклад) додаткового доказування, що потенційно збільшить кількість судових справ. Дискусійним питанням є також внесення змін до закону про внесення змін, який вже набув чинності, а не до основного НПА, який регулює вказані відносини.
Позиція Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.