[tm_pb_section admin_label=”section”][tm_pb_row admin_label=”Row”][tm_pb_column type=”2_3″][tm_pb_text admin_label=”Text” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Зміна розміру виплати до 5 травня (№5832 від 29.07.2021)
Повна назва. Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо визначення розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня.
Ініціатор: КМУ.
Мета: визначення розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня (відповідно до пояснювальної записки).
Зміст
Позитив: проєкт ліквідує недоліки законодавства у сфері визначення виплати щорічної допомоги залежно від наявних фінансових ресурсів.
Негатив: Проєкт не спрямований на комплексне підвищення добробуту ветеранів (наприклад, у сфері забезпечення житлом або освіти). До проєкту надано фінансово-економічне обґрунтування, однак воно не визначає детального механізму покриття необхідних видатків, відповідно до наданого обгрунтування, джерелом покриття додаткової потреби в коштах може бути збільшення дохідної частини Державного бюджету України від:
– грального бізнесу;
– детінізації економіки та легалізації заробітної плати;
– економії коштів фонду боротьби з COVID-19.
Окрім того, проєкт не вирішує головну проблему виплати допомоги до 5 травня, а саме її кратність відповідно до розміру мінімальної пенсії за віком з огляду на вимоги, установлені рішеннями Конституційного Суду України.
Довідково. З 1999 року було розпочато здійснення виплати до 5 травня в розмірі, кратному мінімальному розміру пенсії (а відповідно до Закону України “Про підвищення мінімального розміру пенсії” у 1999 році мінімальна пенсія була встановлена на рівні 24,9 грн). У своїх рішеннях щодо порядку визначення розміру щорічної разової допомоги до 5 травня Конституційний Суд України робить висновок про неконституційність обмеження виплати до 5 травня спеціальними актами згідно з наявними фінансовими можливостями та визнає неконституційною дію таких нормативно-правових актів, фактично повертаючи дію норми, яка існувала в редакції з 1999 року та передбачала розмір виплати до 5 травня кратним до розміру мінімальної пенсії. Проте статтею 28 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі ‒ Закон № 1058) передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно із Законом № 1058.
Розмір прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність станом на 01.01.2021 складає 1769 грн (відповідно до Закону України “Про Державний бюджет України на 2021 рік”.
Статистика. Відповідно до фінансово-економічного обґрунтування проєкту в Україні перебуває на обліку 938 847 одержувачів щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої законами України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” та “Про жертви нацистських переслідувань”. Зокрема:
учасників бойових дій – 446 348;
осіб з інвалідністю внаслідок війни:
І групи – 17 470;
ІІ групи – 53 220;
ІІІ групи – 42 106;
учасників війни – 243 428;
членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни – 136 136;
осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, – 14.
Отже, загальна потреба в коштах у 2021 році (з огляду на чинний Державний бюджет України) складає 1 390 268,24 тис. грн (1,390 млрд грн). Забезпечення виконання законопроєкту потребує додаткових видатків у сумі 7,7 млн гривень.
Позиція Міністерства у справах ветеранів України. Проєкт закону покликаний установити на законодавчому рівні збалансовані щодо показників бюджету розміри цієї грошової допомоги. Це дозволить уникнути блокування Державною виконавчою службою рахунків органів соціального захисту населення, які, окрім виплати разової грошової допомоги до 5 травня, проводять ряд інших соціальних виплат для захисників України.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт з урахуванням потреби комплексного підвищення добробуту ветеранів.
[/tm_pb_text][/tm_pb_column][tm_pb_column type=”1_3″][/tm_pb_column][/tm_pb_row][/tm_pb_section]