110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Повна назва. Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування суб’єктів господарювання, пов’язаних економічними зв’язками з державою-агресором

Номер і дата реєстрації:7232 від 30.03.2022.

Статус: 01.04.2022 проєкт прийнято за основу зі скороченими строками підготовки до другого читання.

Ініціатори: Гетманцев Данило Олександрович, Железняк Ярослав Іванович, Сова Олександр Георгійович, Діденко Юлія Олександрівна, Марусяк Олег Романович та ін.

Мета проєкту: збільшення оподаткування компаній, які продовжують вести бізнес у рф, зокрема Metro, Auchan та Leroy Merlin та інші, покликане створити додатковий стимул для припинення їхньої діяльності на території рф та фінансування військової агресії.

Основний зміст

Проєкт пропонує під час оподаткування в Україні міжнародних компаній, що пов’язані економічними зв’язками з рф, застосовувати коефіцієнт 1,5 до ставок податків: 

  • на прибуток;
  • екологічного;
  • ренти; 
  • на майно. 

У разі прийняття проєкту його положення застосовуватимуться з 1 березня 2022 року. Компанії будуть зобов’язані подати уточнюючі декларації із застосуванням коефіцієнта 1,5.

Відповідні компанії також не можуть перебувати на спрощеній системі оподаткування. 

Перелік таких підприємств буде оприлюднений на вебсайті Державної податкової служби України. 

Варто звернути увагу, що положення також стосуються учасників міжнародних груп компаній, якщо материнська компанія або будь-який інший учасник такої групи отримує дохід у рф.

Зобов’язання не поширюється на підприємства, якщо їхня діяльність має соціальне, гуманітарне чи економічне значення для України, наприклад, якщо така компанія здійснює постачання товарів, устаткування та обладнання, які не виробляються та не мають аналогів в Україні. Критерії для визначення таких компаній установлюватиме КМУ. У разі подання до контролюючого органу недостовірної інформації в цьому контексті на компанію буде накладений штраф у розмірі 1,5 % суми доходу за кожний податковий період, за який мав застосовуватися підвищений коефіцієнт.

Законопроєкт передбачає повідомлення компаній про збільшення податкового навантаження, що дає їм можливість ужити певних дій щодо втрати економічних зв’язків з рф задля звільнення від збільшення оподаткування. 

Переваги: збільшення оподаткування компаній, які продовжують свою роботу на території рф, слугуватиме додатковим стимулом для її припинення, що однозначно є перевагою, оскільки через податки і збори, які надходять до бюджету росії, фінансується армія агресора.

Недоліки:  

  • не надано фінансово-економічного обґрунтування, хоча реалізація проєкту:
  1. сприятиме збільшенню надходжень до держбюджету через додаткове податкове навантаження на міжнародні компанії, які продовжують свою діяльність на території рф;  
  2. потребуватиме додаткових коштів на створення і ведення реєстру вказаних компаній;
  • викликає сумніви положення про незастосування збільшеного оподаткування  підприємств, якщо їхня діяльність має соціальне, гуманітарне чи економічне значення для України:
  1. присутня правова невизначеність, оскільки не зрозуміло, які саме підприємства відповідають даним критеріям; 
  2. зазначене може призвести до спроб ухилення від зобов’язання через формальне та незначне за обсягом постачання відповідної продукції виключно для цілей мінімізації податків.

Висновок комітету: прийняти за основу зі скороченими строками підготовки до другого читання.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати з доопрацюванням.