[tm_pb_section admin_label=”section”][tm_pb_row admin_label=”row”][tm_pb_column type=”2_3″][tm_pb_text admin_label=”Text” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Повна назва проєкту: “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо кримінальної та адміністративної відповідальності під час проходження військової служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях”
Номер і дата реєстрації: № 5714 від 29.06.2021.
Ініціатори: Жмеренецький Олексій Сергійович, Бардіна Марина Олегівна, Кравчук Євгенія Михайлівна, Любота Дмитро Валерійович, Іонова Марія Миколаївна та ін.
Фракції: “Слуга народу”, “Голос”, “Батьківщина”, “Європейська солідарність”, “За майбутнє”, “Довіра”.
Мета проєкту: установлення рівності у сфері притягнення до відповідальності військовослужбовців жінок і чоловіків під час проходження служби шляхом зняття обмежень на накладання на жінок таких видів стягнення і покарання як утримання на гауптвахті та тримання в дисциплінарному батальйоні.
Основний зміст
Проєкт закону пропонує усунути обмеження, які містяться в Кримінальному кодексі України, Кодексі України про адміністративні правопорушення та Кримінально-виконавчому кодексі України, щодо неможливості утримувати військовослужбовців-жінок на гауптвахті та тримати їх у дисциплінарному батальйоні.
З метою дотримання законодавства з питань охорони материнства та дитинства запропоновано встановити обмеження щодо тримання в дисциплінарному батальйоні вагітних військовослужбовців-жінок, а також утримання на гауптвахті вагітних та/або військовослужбовців-жінок, які мають дітей віком до семи років, так, як це встановлено для жінок, які відбувають арешт на гауптвахті відповідно до статті 60 Кримінального кодексу України.
Переваги
Запропоновані зміни допоможуть уникнути здійснення неявного тиску на суддів, адже такі положення змушують їх під час вирішення адміністративних чи кримінальних справ обирати для жінок альтернативне стягнення чи покарання, які зазвичай є м’якшими, наприклад, накладання штрафу чи службового обмеження. Це порушує один із принципів верховенства права, а саме незалежність суду. Відповідно до доповіді Венеціанської Комісії незалежність означає відсутність будь-якого зовнішнього тиску на судову владу, зокрема вона не повинна контролюватися іншими гілками влади.
До того ж чинні положення суперечать міжнародним договорам і Конституції України, зокрема відповідно до статті 14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права всі особи є рівними перед судами і трибуналами, а стаття 24 Конституції України вказує, що всі громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Водночас вони зумовлюють недотримання одного із найголовніших принципів юридичної відповідальності – невідворотності покарання. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками статі.
Громадська думка
“Юридична сотня” провела опитування серед військових – 50 жінок та 42 чоловіків. Респондентів було відібрано з усіх областей України, за винятком тимчасово окупованих територій. За результатами опитування 70 осіб підтримали встановлення рівності в питаннях відповідальності серед військовослужбовців, 18 респондентів указали, що такі види стягнень не можуть застосовуватися до жінок, адже це занадто суворо для них, а 4 опитаним було важко відповісти.
Довідкова інформація, статистика
Актуальність указаних проблем зумовлена постійним зростанням чисельності жінок у лавах збройних сил. Наприклад, у 2008 році на службі в ЗСУ було 1 800 жінок. Згідно з інформацією, наданою інформаційним агентством Міністерства оборони України, у порівнянні з 2014 роком, коли кількість військовослужбовців-жінок дещо перевищувала 14 000, у 2020 році їхня чисельність зросла більше ніж у 2 рази. Наразі в Збройних Силах України проходить службу 31 757 жінок, що складає 15,6% від загальної кількості військовослужбовців. Якщо порівнювати з багатьма арміями світу, то це один із найвищих показників кількості жінок, які служать у війську, у співвідношенні до загальної чисельності збройних сил.
Кожна санкція за військове адміністративне правопорушення передбачає утримання на гауптвахті, а 12 санкцій із 34 норм, які визначають склади військових злочинів, передбачають такий вид покарання як тримання в дисциплінарному батальйоні.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.
Посилання на інфографіку
[/tm_pb_text][/tm_pb_column][tm_pb_column type=”1_3″][/tm_pb_column][/tm_pb_row][/tm_pb_section]