Повна назва проєкту: “Про внесення змін до статті 9 Закону України “Про Кабінет Міністрів України” щодо переліку відомостей кандидата на посаду Міністра оборони України”
Ініціатори: Шараськін Андрій Андрійович, Піпа Наталія Романівна, Клименко Юлія Леонідівна, Васильченко Галина Іванівна, Лозинський Роман Михайлович та ін.
Фракція: Голос.
Мета проєкту: установити додаткові вимоги для кандидатів на посаду Міністра оборони України, що в подальшому має забезпечити приймання важливих стратегічних рішень у сфері оборони на більш якісному рівні.
Основний зміст
Установити, що кандидати на посаду Міністра оборони України повинні додавати до подання про призначення копію посвідчення УБД або витяг із Реєстру волонтерів АТО та копії документів щодо перебування безпосередньо в районах АТО не менше ніж 6 місяців за сукупністю в період із 2014 року у взаємодії з офіційними військовими формуваннями та правоохоронними органами.
У разі підтримання проєкту, він набирає чинності з дня опублікування і діє до настання факту остаточного виведення та повної відсутності всіх збройних формувань РФ у Донецькій та Луганській областях.
Довідкова інформація: факт остаточного виведення та повної відсутності всіх збройних формувань РФ у Донецькій та Луганській областях установлюється Міністром оборони України та Міністром внутрішніх справ України шляхом спільного подання Президентові України, який виключно на цій підставі приймає відповідне рішення (ст. 7 ЗУ “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях”).
Недоліки:
посада Міністра оборони України – це політична фігура, яка повинна володіти навичками управлінця, а бойовий чи волонтерський досвід в АТО не завжди є гарантією наявності таких умінь;
з проєкту випливає, що на посаду Міністра оборони України може претендувати не лише учасник бойових дій, а й волонтер, який перебував у районах АТО як цивільна особа. З проєкту не зрозуміло, чи стосується вимога про перебування безпосередньо в районах АТО не менше ніж 6 місяців лише волонтерів, чи й учасників бойових дій. У разі, якщо така вимога поширюється і на учасників бойових дій, як про це пише Ukrainian Military Pages у заголовку до статті, це створює нерівні умови щодо УБД, які перебували в районах АТО менше ніж 6 місяців, оскільки отримали поранення, контузії або каліцтва в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, що унеможливило подальше виконання ними відповідних завдань.
Техніко-юридичні зауваження:
суб’єкти законодавчої ініціативи пропонують доповнити ст. 9 ЗУ “Про Кабінет Міністрів України” новою 6 частиною, що визначає, які документи потрібно долучити до подання про призначення на посаду Міністра оборони України. Варто звернути увагу, що ця частина практично дублює частину 5 цієї статті, за винятком останнього пункту, де йдеться про копії документів, що підтверджують перебування в районах АТО/ООС. Було б доцільніше доповнити новим пунктом уже чинну частину 5 ст. 9 вказаного закону;
у проєкті йдеться лише про підтвердження перебування в районах АТО, без вказівки на ООС. До того ж відмічено, що добровольці повинні додавати до клопотання витяг із Реєстру волонтерів АТО, хоча вказаний Реєстр має назву “Реєстр волонтерів АТО та/або ООС”;
не встановлено чітких строків для Кабміну щодо приведення у відповідність своїх нормативно-правових актів. Окрім того, уряд повинен забезпечити набрання ними чинності одночасно з уведенням у дію цього закону. Нагадаємо, що в разі підтримання проєкту, він набирає чинності з дня опублікування, а цю дату спрогнозувати неможливо.