110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Проєкт закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації норм міжнародного кримінального та гуманітарного права (№2689 від 27.12.2019)

Ініціатори: Монастирський Денис Анатолійович, Бакумов Олександр Сергійович, Михайлюк Галина Олегівна, Арешонков Володимир Юрійович, Осадчук Андрій Петрович, Мінько Сергій Анатолійович, Неклюдов Владлен Михайлович, Медяник В’ячеслав Анатолійович.

Суть: законопроєкт включає до КК України злочини проти людяності та деякі воєнні злочини, склад яких національним кримінальним правом наразі не охоплені.

Актуальність: норми проєкту закону є актуальними та потребують прийняття, однак деякі положення проєкту потребують доопрацювання. 

Додатково: необхідність приведення КК у відповідність із міжнародним правом в аспекті відповідальності за міжнародні злочини також прямо засвідчена в підпунктах 1, 2 пункту 3, підпунктах 3, 6 пункту 6 Плану дій із реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2015 року, та рішенні Ради національної безпеки та оборони України від 25 січня 2015 року «Про надзвичайні заходи протидії російській загрозі та проявам тероризму, підтримуваним Російською Федерацією».

Зміст

  1. Іноземці та особи без громадянства, які не проживають постійно в Україні, підпадають під дію КК України у випадку вчинення злочину проти миру та безпеки людства за межами України, якщо видача їх іншій державі чи міжнародній кримінальній установі не можлива.
  2. Закріплено відповідальність військових командирів або осіб, які діють як такі командири, та начальників за злочини проти миру та безпеки людства осіб, які були в їхньому підпорядкуванні (у тому числі у випадку, якщо командир/начальник знав або свідомо припускав злочинний намір підлеглого та  не запобіг або не зупинив учинення злочину). Проте в чинному КК України вже передбачено злочинну бездіяльність військової влади, а наведена стаття порушує принцип індивідуального характеру кримінальної відповідальності. Звільнення від відповідальності чи відбування покарання або призначення більш м’якого покарання, амністії для осіб, які вчинили злочини проти миру та безпеки людства, міжнародного правопорядку, не застосовується.
  3. Пропаганду війни пропонується замінити на склад злочину “Публічні заклики до акту агресії або збройного конфлікту неміжнародного характеру”. 
  4. Агресивна війна (планування, підготовка та ведення) у КК України замінюється на “акт агресії”.
  5. Порушення законів та звичаїв війни замінюється на “Воєнні злочини проти особи (переміщення, переселення, примушування до служби у війську, тілесні ушкодження, згвалтування тощо) (у редакції законопроєкту зникає такий склад злочину як залучення цивільного населення до примусових робіт).
  6. КК України доповнюється складом злочину “Воєнні злочини проти власності” (захоплення або пошкодження, або знищення майна, якщо це не обґрунтовується військовою необхідністю).
  7. Додається відповідальність за застосування заборонених методів (прикриття цивільним населенням, віроломство) і засобів (заборонена зброя чи боєприпаси, отрути, отруйний газ) війни. 
  8. Проєктом пропонується склад злочину “Воєнні злочини проти гуманітарних операцій та використання символів” (серед іншого, передбачена відповідальність за умисне завдання удару по медичним установам чи транспорту). 
  9. Установлюється новий склад злочину — напад, вандалізм чи заволодіння щодо рухомої або нерухомої цінності, будівлі чи центру, що перебувають під захистом міжнародного гуманітарного права (стосується також культурних об’єктів).
  10. До КК України додаються злочини проти людяності (учинення злочину проти життя і здоров’я, гідності прав людини в межах широкомасштабного або систематичного нападу на цивільних осіб та апартеїд, винищення, убивство певної групи).
  11. На визначені злочини поширюється зворотна дія КК України.
  12. Пропонується виключити такі склади злочину як насильство над населенням в районі воєнних дій (охоплюється статтями, які пропонує проєкт та які містять більше видів незаконних діянь) та мародерство.

Висновок комітету: прийняти в другому читанні та в цілому.

Висновок Головного юридичного управління: може бути прийнятий в другому читанні з урахуванням зауважень.

Загальний висновок: може бути прийнятий в другому читанні з урахуванням зауважень.