110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

[tm_pb_section admin_label=”section”][tm_pb_row admin_label=”row”][tm_pb_column type=”2_3″][tm_pb_text admin_label=”Text” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Повна назва. Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань проходження служби цивільного захисту

Дата і номер реєстрації. 6230 від 28.10.2021.

Ініціатор: КМУ.

Мета: удосконалення норм Кодексу цивільного захисту України в частині  надання відпусток, звільнення, приведення спеціальних звань молодшого начальницького складу до стандартів провідних європейських країн та НАТО.

Зміст

  1. Проєктом передбачено, що особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту мають право бути членами пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої і добровільної пожежної охорони у вільний від служби час та отримувати за це матеріальну винагороду.

Довідково. Відповідно до Порядку функціонування добровільної пожежної охорони, затвердженого Постановою КМУ від 17 липня 2013 р. № 564, для забезпечення функціонування добровільної пожежної охорони утворюються пожежно-рятувальні підрозділи:

за рішенням керівника суб’єкта господарювання — із числа його працівників;

за рішенням органу місцевого самоврядування — із числа жителів відповідного населеного пункту. Членом пожежної дружини (команди) на добровільних засадах може бути особа, яка досягла 21-річного віку й здатна за своїми здібностями та станом здоров’я виконувати покладені на неї обов’язки.

  1. Для потреб органів та підрозділів цивільного захисту можуть бути прийняті на службу цивільного захисту громадяни України із числа осіб, звільнених зі служби цивільного захисту, які не досягли граничного віку перебування на службі цивільного захисту та визнані лікарсько-експертними комісіями непридатними до служби за станом здоров’я через наслідки захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час виконання службових обов’язків (крім розумових, сенсорних, психологічних вад, розладів психіки, поведінки та інших захворювань, визначених центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту). Призначення таких осіб на посади (або продовження контракту чи укладення нового контракту) можливе тільки у випадку відсутності підвищеного ризику для життя і здоров’я під час виконання обов’язків за такою посадою, а також після висновку експертної комісії про придатність до служби цивільного захисту на такій посаді. Перелік посад установлюватиметься ДСНС.
  2. Проєкт пропонує зміни до тривалості контрактів про проходження служби цивільного захисту. Мінімальний строк контракту встановлено на рівні 1 року (з особами, які приймаються на службу за контрактом на посади, що заміщуються особами рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, або проходять службу цивільного захисту). Наразі мінімальна тривалість контракту складає 3 роки.
  3. Визначено нові звання в системі служби цивільного захисту для приведення у відповідність зі стандартами НАТО: молодший начальницький склад — сержант служби цивільного захисту, майстер-сержант служби цивільного захисту, головний майстер-сержант служби цивільного захисту.
  4. Серед підстав розірвання контракту проєкт передбачає також розірвання контракту за власним бажанням.
  5. Проєкт розширює перелік відпусток для осіб, що проходять службу цивільного захисту. Пропонується додати відпустку у зв’язку з усиновленням дитини, відпустку для проходження медико-психологічної реабілітації. В особливих випадках з дозволу відповідного керівника щорічна основна відпустка або її невикористана частина може надаватися за минулий рік до кінця наступного року, але не пізніше  12 місяців після закінчення календарного року, за який надається відпустка. Наразі відпустка за попередній рік може бути надана лише в першому кварталі поточного року.
  6. Відпустка за сімейними обставинами, відповідно до проєкту, надаватиметься незалежно від використання основної щорічної чи інших видів відпусток. Наразі використання відпустки за сімейними обставинами можливе тільки у випадку, якщо інші види відпусток використані.

Позитив. Проєкт розширює соціальні гарантії у сфері надання відпусток, передбачає можливість продовження виконання обов’язків цивільного захисту особами, яким установлено втрату працездатності (нагадаємо, така можливість для військовослужбовців ЗСУ на законодавчому рівні передбачена з 2018 року). Також проєкт удосконалює термінологічний апарат відповідно до вимог чинного законодавства України. Розширення можливостей щодо строків укладання контракту також сприяє захисту прав осіб, які здійснюють службу цивільного захисту.

Ризик. Можливість розірвання контракту за власним бажанням, незалежно від строків його тривалості, може мати негативний вплив на рівень укомплектування служби цивільного захисту.

Техніко-юридичне зауваження. Зміни до ЗУ “Про запобігання корупції” у контексті внесення до переліку дозволених для державних службовців видів зайнятості діяльності, пов’язаної з виконанням обов’язків із проведення заходів із запобігання виникненню пожеж та гасіння їх, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у пожежно-рятувальних підрозділах для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони, надасть можливість здійснювати таку діяльність також посадовим особам ЗСУ, інших силових формувань, державним службовцям тощо. Це виходить за межі предмета регулювання законопроєкту.

Позиція ЦОВВ. Відповідно до висновку Міністерства фінансів України, реалізація проєкту не впливатиме на показники державного бюджету. Мінекономіки, ДПСУ, Мінфін та МОЗ не мають зауважень до тексту проєкту.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

[/tm_pb_text][/tm_pb_column][tm_pb_column type=”1_3″][/tm_pb_column][/tm_pb_row][/tm_pb_section]