ЗАКОНОПРОЄКТ № 3947 від 30.07.2020 (основний)
Проєкт Закону про Статут з охорони Національною гвардією України ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання державної власності, важливих державних об’єктів та спеціальних вантажів
Ініціатори законопроєкту: Шмигаль Денис Анатолійович (Кабінет Міністрів України).
Суть законопроєкту: на виконання ч. 2 ст. 2 ЗУ “Про Національну гвардію України” затвердити Статут з охорони НГУ ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання державної власності, важливих державних об’єктів та спеціальних вантажів. Статут має на меті регламентувати правові засади організації і порядку несення військової служби під час виконання таких обов’язків.
Зміни, що пропонуються:
- Визначено понятійний апарат.
- Визначено права та обов’язки військовослужбовців варт з охорони важливих державних об’єктів і спеціальних вантажів.
- Охорона здійснюється військовими частинами НГУ у взаємодії з адміністраціями важливих державних об’єктів, що охороняються, а також компетентними органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
- Охорона важливого державного об’єкта здійснюється на основі плану, який складається зі схеми охорони, пояснювальної записки до нього і табелів постів.
- Тривалість несення служби становить 12 або 24 години. Зміна чатових варти з охорони важливого державного об’єкта, які несуть службу на постах, проводиться розвідними через 2-4 години. Начальникові варти дозволено відпочивати (спати), знявши взуття та одяг, не більше 6 годин на добу в час, який визначається командиром військової частини, від якої споряджено варту, помічникові начальника варти, розвідному — не більше 6 годин на добу — з дозволу начальника варти, особовому складу варти — не менше 6 годин на добу у вільний від несення служби на постах час — з дозволу начальника варти.
- Варта має право проводити поверхневу перевірку, яка здійснюється військовослужбовцем відповідної статі, а щодо осіб протилежної статі — лише з використанням спеціального приладу або засобу.
- Описані особливості застосування фізичної сили, спеціальних засобів та вогнепальної зброї.
- Внести зміни до ст. 13 ЗУ “Про Національну гвардію України”, доповнивши її положенням про те, що військовослужбовці мають право затримувати, доставляти та/або передавати поліцейським, адміністрації об’єктів осіб, які порушили встановлений внутрішньооб’єктовий режим.
Висновки до законопроєкту
Позитив: затвердження такого Статуту не розширює права і обов’язки військовослужбовців НГУ, оскільки законопроєкт лише спрямований на виконання ч. 2 ст. 2 ЗУ “Про Національну гвардію України”, положення якої чинні ще з 2015 року. Отже, потреба в регламентації правових засад організації і порядку несення військової служби в цій сфері існує приблизно 5 років.
Однозначно позитивними моментами є визначення умов поверхневої перевірки, які забезпечують діяльність військовослужбовців у межах їхніх повноважень та запобігають порушенню положень Кримінального процесуального кодексу України, а також регламентація особливостей застосування фізичної сили, спеціальних засобів та вогнепальної зброї, зокрема в умовах поганої видимості тощо.
Позиція Юридичної сотні: підтримати.