110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Повна назва. Проєкт Закону про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їх сімей.

Номер і дата реєстрації: 6104 від 27.09.2021

Ініціатор: Президент України 

Мета: визначення процедур установлення факту позбавлення особистої свободи, створення механізмів соціального та правового захисту осіб, стосовно яких установлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, членів сімей таких осіб.

Зміст

  1. Прийняття рішень із питань установлення факту позбавлення особи особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України здійснюватиметься спеціальною комісією, яка на постійних засадах функціонуватиме при МінТОТ. Прийняті комісією рішення щодо встановлення факту позбавлення особи особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України будуть внесені до новостворюваного Єдиного реєстру осіб, стосовно яких установлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України. Розпорядником цього реєстру визначено МінТОТ.
  2. Проєкт визначає перелік документів, які можуть підтверджувати факт позбавлення особистої свободи. До таких документів належать: заява затвердженого зразка, довідка уповноваженого органу про перебування особи в місцях несвободи внаслідок збройної агресії проти України, із зазначенням строку позбавлення особистої свободи, документ про підтвердження участі в АТО/ООС (із зазначенням строку позбавлення особистої свободи), повідомлення органів сил безпеки та сил оборони стосовно особи тощо. Перелік не є вичерпним, тобто для підтвердження факту позбавлення особистої свободи можуть також надаватися інші документи, не вказані в тексті закону. Рішення комісії про встановлення факту позбавлення особистої свободи може бути скасоване у випадку подання неправдивих відомостей або набрання законної сили (після 20 лютого 2014 року) вироком суду за злочини проти основ національної безпеки України, громадської безпеки, миру, безпеки людства й міжнародного правопорядку, недоторканності державних кордонів та інші кримінальні правопорушення, учинені в умовах збройного конфлікту на тимчасово окупованих територіях України або пов’язані зі збройною агресією проти України.
  3. Особі, щодо якої встановлено факт позбавлення особистої свободи (або членам її сім’ї) щорічно виплачується грошова допомога (до моменту звільнення такої особи). Після звільнення особі виплачується одноразова грошова допомога (ОГД). У випадку смерті особи під час утримання в місцях несвободи або впродовж одного року після звільнення внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов’язаних із перебуванням в місцях несвободи, ОГД виплачується членам сім’ї та утриманцям особи. Якщо члени сім’ї мають право на іншу ОГД (відповідно до іншого закону), така допомога виплачується один раз (відповідно до підстави, яку обрав отримувач ОГД). Порядок призначення, виплати й розміру допомоги (щорічної та одноразової) буде визначатися Кабінетом Міністрів України.
  4. За рішенням органів місцевого самоврядування з місцевих бюджетів особам, позбавленим особистої свободи або членам їхніх сімей може виплачуватися додаткова грошова допомога.
  5. Для звільнених осіб передбачений комплекс реінтеграційних державних послуг: соціальна та професійна адаптація, медична, реабілітаційна, психологічна допомога, соціальний супровід та послуги, відновлювальні заходи, пільгове забезпечення санаторно-курортним лікуванням тощо. Окрім того, після звільнення такі особи мають першочергове право на забезпечення жилими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання (у випадку, якщо вони не є звільненими військовослужбовцями, право на забезпечення житлом (поліпшення житлових умов) яких передбачено Законом України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”). 
  6. Звільнені особи можуть отримати паспорт громадянина України (а також закордонний паспорт) у скорочені строки та без сплати адміністративного збору та державного мита. Пільга зі сплати застосовується до осіб, які оформлюють паспортні документи впродовж одного року після звільнення з місць несвободи.
  7. Особи, стосовно яких установлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, мають право на безоплатну вторинну правову допомогу на час позбавлення особистої свободи та після звільнення у зв’язку із захистом прав і законних інтересів, порушених через позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України. Крім того, таким особам здійснюється компенсація витрат на правову допомогу в порядку та розмірах, які будуть передбачені КМУ.
  8. За особою, стосовно якої встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, зберігається місце роботи (посада) упродовж усього періоду позбавлення особистої свободи, а також протягом шести місяців із дня звільнення у разі проходження такою особою заходів із медичної, реабілітаційної, у тому числі психологічної, допомоги, санаторно-курортного лікування чи інших реабілітаційних заходів. Фактичний строк позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України зараховується до страхового стажу, а страхові внески сплачуються з коштів державного бюджету.
  9. Держава забезпечує для звільнених осіб, а також для дітей (віком до 23 років) осіб, стосовно яких установлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, які загинули (померли) державну цільову підтримку для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти в державних та комунальних закладах освіти.

Довідково: Державна цільова підтримка надається відповідно до постанови КМУ від 23 листопада 2016 р. № 975 “Про надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти”.

  1. Особи, стосовно яких установлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, на час позбавлення особистої свободи та протягом шести місяців після звільнення звільняються від обов’язку виконання зобов’язань, а також від нарахування та сплати неустойки (штрафу, пені) за порушення зобов’язань. Після звільнення такі особи мають право на проведення реструктуризації їхньої заборгованості. Другий із подружжя особи, яка позбавлена особистої свободи, також має право на реструктуризацію заборгованості перед банком чи іншою фінансовою установою.

Позитив: проєкт створює цілісний механізм соціально-правової підтримки осіб, які були позбавлені особистої свободи внаслідок агресії РФ.

Негатив: проєкт містить загальні положення щодо системи соціального і правового захисту осіб, позбавлених особистої свободи внаслідок агресії проти України, однак зміст цієї системи визначатиметься Кабінетом Міністрів України. Це стосується також пільг, розмір і порядок надання яких для інших категорій громадян закріплено законом (наприклад, законом визначено розмір і порядок надання ОГД для членів сімей загиблих військовослужбовців, а також військовослужбовців (ветеранів), яких було визнано особами з інвалідністю внаслідок війни, натомість для осіб, позбавлених особистої свободи, розмір ОГД визначатиме КМУ), що може призвести до різного рівня правового захисту громадян.

Окрім того, проєкт не містить фінансово-економічного обгрунтування, що суперечить вимогам Бюджетного кодексу України, оскільки проєкт передбачає здійснення додаткових видатків із держбюджету.

Техніко-юридичне зауваження: проєкт передбачає збереження страхового стажу особи на весь період позбавлення особистої свободи та протягом 6 місяців із дня звільнення у випадку проходження спеціальних реабілітаційних заходів, водночас для цілей виплати допомоги по безробіттю період перебування в місцях несвободи такої особи визнається перервою страхового стажу з поважних причин, що може призвести до ускладнення реалізації пільг, пов’язаних зі страховим стажем унаслідок неоднакового застосування норм закону різними органами влади.

Громадська думка. Р. Умєров вважає, що “законопроєкт пропонує спростити механізм отримання такого статусу і запровадити додаткові соціальні та правові гарантії політв’язням та членам їхніх родин”. УГСПЛ також підтримує законопроєкт №6104.

Статистика. Станом на 7 вересня 2021 року щонайменше 127 українських громадян незаконно утримуються РФ (за даними Коаліції громадських організацій України, які опікуються захистом осіб, позбавлених волі з політичних мотивів внаслідок збройної агресії РФ проти України, та сприяють їхньому звільненню)2.

Рекомендація Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий.