Повна назва проєкту.Проєкт Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення правових засад діяльності Національної гвардії України
Ініціатори: Павлюк Максим Васильович, Крейденко Володимир Вікторович,Дануца Олександр Анатолійович, Медяник В’ячеслав Анатолійович,Богданець Андрій Володимирович та ін.
Фракція: “Слуга народу”.
Мета проєкту: посилення інституційної спроможності Національної гвардії України до виконання завдань за призначенням.
Основний зміст:
дозволити Національній гвардії України складати протоколи про адміністративні правопорушення в таких випадках: порушення правил карантину; дрібне хуліганство, стрільба з вогнепальної зброї в населених пунктах і в не відведених для цього місцях або з порушенням установленого порядку; куріння в заборонених місцях тощо; розпивання алкогольних напоїв у заборонених місцях; злісна непокора законному розпорядженню або вимозі поліцейського та інших органів правопорядку; публічні заклики до невиконання їхніх вимог; порушення порядку виробництва, зберігання, перевезення, торгівлі та використання піротехнічних засобів;
дозволити посадовим особам Національної гвардії України здійснювати адміністративне затримання та особистий огляд й огляд речей;
надати право передавати матеріали про адміністративні правопорушення на розгляд уповноважених органів виконавчої влади або судів;
надати право вимагати від фізичних осіб припинення правопорушень та дій, які перешкоджають здійсненню повноважень Національної гвардії;
надати право відкрито застосовувати та вести фото- і відеозйомку;
визнати адміністративним правопорушенням публічні заклики до невиконання вимог посадової особи Національної гвардії України.
Переваги:
сприяє реалізації положень, визначених Стратегією національної безпеки України;
реалізація передбачених Законом України «Про Національну поліцію» повноважень військовослужбовцями Національної гвардії України під час самостійного виконання ними функцій з охорони громадського порядку.
Недоліки:
у зв’язку з нещодавнім визначенням Нацгвардії як основного суб’єкта, на який покладається припинення масових заворушень, надання їй додаткових повноважень спричиняє значне посилення цього органу і може призвести до зловживань цими функціями з боку владної верхівки, що стане загрозою мирним зібранням;
у законопроєкті зазначається стара редакція статті 259 КУпАП (доставлення порушника). У разі його прийняття це призведе до вилучення із чинної редакції норми про доставлення порушників до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (тобто військкоматів).
Довідкова інформація: нещодавно прийнятою Постановою КМУ від 20 серпня 2021 р. № 894 був затверджений Порядок організації діяльності та взаємодії Національної гвардії з уповноваженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування щодо припинення масових заворушень, де Національна гвардія визначається основним суб’єктом, на який покладається припинення масових заворушень.
Рекомендація Юридичної сотні: не приймати законопроєкт