Проєкт Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо зміни установленого порядку притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі
Ініціатор законопроєкту: Шмигаль Денис Анатолійович (Кабінет Міністрів України).
СУТЬ ЗАКОНОПРОЄКТУ: притягнення військовослужбовців, поліцейських та інших осіб, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів, до адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознаками статі на загальних підставах відповідно до статті 173-2 КУпАП. Законопроєкт пропонує доповнити перелік осіб, на яких поширюється дія дисциплінарного статуту в разі вчинення адміністративного правопорушення, особами начальницького складу Національного антикорупційного бюро України та податкової міліції, а також Державного бюро розслідувань.
Проєкт закону має на меті врегулювати питання розгляду справ щодо притягнення до адміністративної відповідальності за домашнє насильство та насильство за ознаками статі, а саме встановити, що такі справи можуть розглядатися без обов’язкової участі кривдника, який не з’явився, хоча був повідомлений про це в належний спосіб. Відповідні зміни ініціюються задля забезпечення швидкого реагування на випадки домашнього насильства та насильства за ознакою статі, а також посилення гарантій захисту прав членів сімей військовослужбовців, поліцейських та інших категорій осіб, які зазнали насильства.
ЗМІНИ, ЩО ПРОПОНУЮТЬСЯ:
Доповнити перелік осіб, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів за вчинення адміністративних правопорушень, особами начальницького складу Національного антикорупційного бюро України та податкової міліції, а також Державного бюро розслідувань.
Встановити, що за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування в разі винесення термінового заборонного припису деякі особи, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів, несуть адміністративну відповідальність на загальних підставах. До переліку таких осіб віднесено: військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів, а також осіб начальницького складу Національного антикорупційного бюро України та податкової міліції, рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, служби цивільного захисту, Державного бюро розслідувань, поліцейських.
У разі притягнення таких осіб до відповідальності за ст. 173-2 КУпАП, направлення їх на проходження програми для осіб, які вчинили домашнє насильство чи насильство за ознакою статі відбувається на загальних підставах.
Виключити ст. 173-2 КУпАП із переліку, який міститься в ч. 2 ст. 268 КУпАП, що встановлює обов’язкову присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, під час розгляду справи.
ВИСНОВКИ ДО ЗАКОНОПРОЄКТУ
Позитив:
швидке реагування на випадки вчинення домашнього насильства та насильства за ознаками статі, що може посилити захист осіб, які постраждали від насильства;
це може позитивно відобразитись на дохідній частині бюджету у зв’язку з тим, що на військовослужбовців та інших осіб, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів, з перелічених видів стягнень у санкції ст. 173-2 КУпАП може накладатись лише штраф;
посилення відповідальності вказаних осіб у разі вчинення ними домашнього насильства та насильства за ознаками статі, оскільки наразі вони притягаються лише до дисциплінарної відповідальності, яка встановлюється вищим командуванням на підставі дисциплінарних статутів, де здебільшого не визначено конкретні склади правопорушень та міри відповідальності за їхнє вчинення;
реалізація Національного плану дій із виконання рекомендацій, викладених у заключних зауваженнях Комітету ООН із ліквідації дискримінації щодо жінок до восьмої періодичної доповіді України про виконання Конвенції про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок на період до 2021 року, що затверджені розпорядженням КМУ від 05.09.2018 № 634-р.
Негатив: відповідно до зауваження МВС до законопроєкту необхідно врегулювати питання направлення військовослужбовців та інших осіб, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів, на проходження програм для кривдників у зв’язку з особливостями проходження їхньої служби. Таке зауваження є доцільним, оскільки порядок та умови проходження служби особами рядового і начальницького складу регулюються відповідними положеннями та не є предметом регулювання КУпАП.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт у разі доопрацювання окремих положень, про які йдеться вище.