[tm_pb_section admin_label=”section”][tm_pb_row admin_label=”row”][tm_pb_column type=”3_4″][tm_pb_text admin_label=”Text” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Повна назва проєкту. Проєкт Закону про виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров’ю, завдану спричиненими військовою агресією проти України пораненням або загибеллю під час проходження публічної служби, виконання обов’язків на об’єктах критичної інфраструктури та здійснення професійної журналістської діяльності
Номер і дата реєстрації: 7353 від 05.05.2022.
Ініціатори: Фролов Павло Валерійович, Третьякова Галина Миколаївна, Корнієнко Олександр Сергійович, Шкрум Альона Іванівна та ін.
Мета проєкту: визначення правових та організаційних засад для встановлення одноразових грошових виплат особам, уповноваженим на виконання функцій держави та місцевого самоврядування, працівникам об’єктів критичної інфраструктури та журналістам, які загинули або отримали поранення під час виконання своїх обов’язків у період дії воєнного стану.
Основний зміст. Автори законопроєкту пропонують запровадити одноразову грошову допомогу (далі — ОГД) для
Ø осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування,
Ø працівників об’єктів критичної інфраструктури,
Ø журналістів,
які отримали поранення (контузії, травми) під час виконання посадових (службових) обов’язків у зв’язку з військовою агресією проти України, а також членів сімей загиблих (померлих).
Передбачається, що допомога буде призначатися і виплачуватися в разі:
1) установлення I, ІІ, ІІІ групи інвалідності — 800 000/500 000/200 000 грн відповідно;
2) втрати працездатності без установлення інвалідності — 100 000 грн;
3) загибелі (смерті) — 1 млн грн для членів сім’ї.
ОГД виплачуватиметься за рахунок резервного фонду державного бюджету.
Порядок призначення і виплати ОГД визначатиме уряд.
Після набрання чинності законом пропонується застосовувати його положення, починаючи з 24 лютого 2022 року.
16.08.2022 законопроєкт прийнято за основу зі скороченням строку підготовки до другого читання.
Переваги. Передбачений додатковий соціальний захист для працівників державних органів та органів місцевого самоврядування, а також працівників об’єктів критичної інфраструктури.
Недоліки. Визначення розмірів допомоги пропонується фіксувати в конкретних грошових сумах без прив’язки до прожиткового мінімуму. Хоча такий підхід є більш зрозумілим та простішим для сприйняття громадянами, однак порушує системність та уніфікованість законодавства, оскільки в інших нормативно-правових актах здебільшого розмір ОГД прив’язується до прожиткового мінімуму. Окрім цього, у такий спосіб розмір ОГД не буде переглядатися в сторону збільшення в новому бюджетному періоді.
Крім цього, потрібно зазначити, що питання ОГД для журналістів вже врегульовані в спеціальному нормативно-правовому акті — Законі України “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів”. Згідно з нещодавніми змінами, установленими Законом 2382-IX, у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного журналісту під час виконання ним професійних обов’язків, йому виплачується з державного бюджету одноразова грошова допомога в розмірі 50 прожиткових мінімумів, що на сьогодні становить 130 тисяч гривень.
У наведеному законопроєкті пропонується цю виплату зафіксувати на рівні 100 тисяч гривень, якщо не буде встановлено групи інвалідності. Така норма звужує обсяг існуючих прав журналістів та, відповідно, суперечить статті 22 Конституції України.
На наш погляд, потребує уточнення запропоноване в законопроєкті визначення членів сім’ї загиблого (померлого). Для системного викладення законодавства варто застосовувати уніфікований підхід та уточнити, що отримати ОГД мають право, зокрема, один із подружжя, який не одружився вдруге, та діти, які не досягли повноліття (як це було зафіксовано нещодавно в законопроєкті за реєстр. № 7415, що зараз чекає на підпис Президента України).
Міністерство фінансів України висловлює зауваження щодо джерела фінансування виплати ОГД — резервного фонду, адже це не узгоджується зі статтею 24 Бюджетного кодексу України, у якій указано, що кошти резервного фонду спрямовуються на здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру та не могли бути передбачені під час складання проєкту бюджету, з огляду на що кошти резервного фонду державного бюджету не можуть бути джерелом виплати ОГД.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати після доопрацювання.
[/tm_pb_text][/tm_pb_column][tm_pb_column type=”1_4″][/tm_pb_column][/tm_pb_row][/tm_pb_section]