Ініціатор: Шмигаль Денис Анатолійович, Кабінет Міністрів України.
Забезпечення гнучкості у виборі організації трудових відносин, посилення мобільності працівника при реалізації права на працю.
проєкт пропонує офіційне оформлення трудових договорів із пакетом соціальних гарантій для тих, хто виконує тимчасову (проєктну) роботу без чіткого графіка. Працівник зможе укладати декілька таких трудових договорів.
проєкт передбачає обов’язок роботодавця оплачувати мінімум 32 години роботи такого працівника (на місяць), навіть якщо роботи виконувалися протягом меншого часу. Установлення в договорі інших причин для його розірвання, ніж ті, що передбачені трудовим законодавством, може мати негативний вплив на працівників, які його укладають (наприклад, роботодавець може протиправно обмежити можливість укладання працівником інших договорів такого виду).
Прийняття законопроєкту може призвести до збільшення перевірок фізичних осіб-підприємців, а також роботодавців, особливо з огляду на встановлення проєктом максимального обсягу базових годин за таким договором на рівні 40 год/тиждень та можливістю контролюючого органу накладати штрафи без проведення перевірки у випадку встановлення рішенням суду періоду роботи на умовах неповного робочого часу або за трудовим договором із нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації, тоді як, відповідно до чинної статті 50 КЗпП, тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень.
раніше КМУ було зареєстровано проєкт №5054, який пропонував зміну термінів “власник або уповноважений ним орган” та “власника —фізичну особу” на “роботодавця” та “фізичну особу, яка використовує найману працю”. Натомість у проєкті № 5161 знову вживається термін “власник або уповноважений ним орган”, що може створити колізію у випадку прийняття проєкту №5054 раніше, ніж №5161.
“У цілому фрилансери можуть розглядати таку форму працевлаштування, якщо вони стурбовані дотриманням своїх соціально-трудових гарантій. Але при цьому, зазначив юрист практики корпоративного права Juscutum Дмитро Палющенко, їм доведеться відмовитися від фінансових преференцій спрощеної системи оподаткування”. “Законопроєкт не сподобався профспілкам. Останні відмовилися його погоджувати, оскільки не побачили в ньому соціальних гарантій. На їхній погляд, законопроєкт не дає відповіді на те, яким чином будуть забезпечуватися базові соціальні гарантії (забезпечення лікарняними, відпустками, достатнім рівнем заробітної плати тощо), як це задекларовано в пояснювальній записці до нього, оскільки відсутні певні норми в статті, що регулює такий режим роботи, і механізм їхньої реалізації в частині настання страхового випадку, пов’язаного з тимчасовою непрацездатністю, нещасним випадком на виробництві, безробіттям, а також обчислення стажу роботи, який дає право працівнику на щорічну відпустку, та страхового стажу для призначення пенсії”.