Повна назва проєкту: проєкт Закону про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф
Номер і дата реєстрації: № 7198 від 24.03.2022
Ініціатор: Шуляк О. О., Чорний Д. С., Безугла М. В., Неклюдов В. М., Кузьміних С. В. та ін.
Мета проєкту: забезпечення компенсації громадянам України за пошкодження та знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф, а також збір інформації для майбутніх позовів України до рф.
Основний зміст
Пропонується запровадити компенсацію за пошкоджену та знищену нерухомість внаслідок військової агресії рф.
Право на таку компенсацію матимуть громадяни України:
Окрім цього, компенсацію зможуть отримати ОСББ для відновлення пошкодженого спільного майна багатоквартирного будинку.
Подати заяву щодо такої компенсації можна буде у двох формах:
1) електронній (з використанням Дії);
2) паперовій, звернувшись до ЦНАПу, органів соціального захисту населення або нотаріуса.
При цьому очікується, що ЦНАПи та органи соціального захисту населення створюватимуть виїзні пункти для прийому таких заяв.
Заяву можна буде подати під час дії воєнного стану та протягом 90 календарних днів після його припинення або скасування.
У законопроєкті встановлюються три можливі варіанти отримання компенсації:
Водночас отримувач компенсації укладатиме договір про відступлення державі права вимоги до рф щодо відшкодування збитків за пошкодження або знищення нерухомості.
Порядок надання компенсації встановлюватиметься урядом.
Розмір грошової компенсації буде визначатися за результатами оцінки вартості відновлення відповідного майна з урахуванням ступеня його пошкодження відповідно до встановленої урядом методики.
Компенсація буде здійснюватись у порядку черговості надходження заяв. Проте пріоритетне право матимуть багатодітні сім’ї, особи з інвалідністю І і ІІ групи та ветерани війни. Облік черговості надходження заяв та черговості компенсації відбуватиметься автоматично з використанням Реєстру пошкодженого та знищеного майна.
При цьому згідно з положеннями законопроєкту виконавчі органи ради створюватимуть комісії з розгляду питань щодо надання компенсації як тимчасові колегіальні органи.
Механізм отримання компенсації включатиме три етапи, а саме:
1) подання заяви про надання компенсації;
2) розгляд заяви Комісією з розгляду питань щодо надання компенсації (протягом 30 днів з дня подання заяви);
3) забезпечення виконавчим органом ради надання компенсації.
Джерелами фінансування компенсації будуть кошти фонду відновлення майна та зруйнованої інфраструктури України у зв’язку з військовою агресією рф, міжнародна фінансова допомога та інші джерела, не заборонені законом.
Одночасно пропонується звільнити від сплати судового збору заявників у справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення, поданих у зв’язку із збройною агресією рф. Окрім цього, у законопроєкті встановлюється право на безоплатну правову допомогу у справах щодо втрати документів, необхідних для отримання компенсації за пошкоджену та знищену нерухомість.
У разі прийняття Закон набирає чинності через два місяці з дня його опублікування.
Переваги: законопроєкт установлює можливість отримати компенсацію та відновити пошкоджене або знищене нерухоме майно українців внаслідок військової агресії рф.
Недоліки: існують ризики, що коштів державного бюджету та міжнародної допомоги не буде достатньо для відшкодування всієї завданої шкоди внаслідок збройної агресії росії. Окрім цього, звертаючись до доктрини міжнародного права, необхідно зазначити, що шкода, завдана об’єктам нерухомості на території України, пов’язана з вчиненням рф міжнародних злочинів, у зв’язку із чим саме росія має понести матеріальну відповідальність та відшкодовувати завдані громадянам України збитки. Натомість у законопроєкті запропоновано здійснювати компенсацію за рахунок коштів державного бюджету України та міжнародної допомоги.
До того ж низка положень законопроєкту потребує конкретизації, усунення суперечностей та термінологічної неузгодженості, на що звертає увагу, зокрема, Головне науково-експертне управління.
Висновок комітету: за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу.
Законопроєкт прийнятий за основу та очікує на розгляд у другому читанні.
Рекомендація Юридичної сотні: законопроєкт потребує доопрацювання, зокрема в частині визначення джерел фінансування.