В умовах воєнного стану в Україні діють спеціальні правові норми, покликані захистити права військових, їхніх родин та людей, які постраждали від війни.
Одне з важливих питань — це доступ до банківських та фінансових послуг для родин зниклих безвісти.
Хто належить до захищених категорій
Відповідно до Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання простроченої заборгованості у період дії воєнного стану в Україні” до захищених категорій осіб належать:
- військовослужбовці ЗСУ, інших законних військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, які проходять військову службу на території України;
- військовослужбовці, які набули інвалідність унаслідок захворювання, пов’язаного з проходженням військової служби;
- члени сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти;
- люди, які перебувають у полоні, а також з якими втрачено зв’язок або які зникли безвісти.
Людина набуває статусу зниклої безвісти з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин та вважається зниклою безвісти за особливих обставин з моменту подання заяви про факт зникнення.
Для підтвердження факту зникнення безвісти необхідно надати банку витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.
Із серпня 2025 року витяг з реєстру зниклих безвісти можна отримати онлайн за запитом до Єдиного вікна для громадян.
Хто може подати документи в банк?
1) Близькі родичі (чоловік/дружина, діти, батьки, рідний брат, рідна сестра, дідусь, бабуся);
2) уповноважений представник людини, яка зникла безвісти (на підставі нотаріально посвідченої довіреності або іншого документа, що підтверджує повноваження);
3) поручителі за кредитним договором, якщо вони несуть зобов’язання перед банком;
4) майнові поручителі за договорами іпотеки.
Якщо статус людини змінюється (наприклад, зниклого визнають полоненим чи навпаки), родичі або представники повинні повідомити про це банк і надати відповідні документи.
Що робить банк після отримання документів?
1) Реєструє факт подання документів та вносить інформацію до внутрішніх облікових систем;
2) встановлює статус людини як такої, що належить до захищеної категорії;
3) здійснює заходи для збереження банківської таємниці та коштів клієнта, а саме:
– тимчасово блокує рахунки зниклого, щоб унеможливити несанкціоновані операції;
– зупиняє примусове стягнення заборгованості чи звернення стягнення на майно такої людини;
– забезпечує обмеження доступу третіх осіб до рахунків і фінансової інформації;
4) повідомляє близьких родичів чи уповноважених представників про вчинені дії та правові наслідки встановлення статусу захищеної особи;
5) за необхідності видає довідку про належність клієнта або його родини до захищеної категорії.
Цей статус діє протягом усього воєнного стану та ще 90 днів після його припинення або скасування.
Чому це важливо?
Статус “захищеної особи” у банку гарантує, що права та майнові інтереси зниклого безвісти і його родини будуть захищені в умовах воєнного стану.
У нас діє юридичний напрям полонених та зниклих безвісти, де ми консультуємо щодо пільг родинам, чиї близькі зникли на війні. Звертайтеся на нашу гарячу лінію за номером 0 800 308 100 або пишіть нам у соціальних мережах.
Немає додаткових матеріалів за цією темою