110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

[tm_pb_section admin_label=”section”][tm_pb_row admin_label=”row”][tm_pb_column type=”2_3″][tm_pb_text admin_label=”Text” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Проєкт Закону “Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення пенсійного законодавства”
№ 4668 від 28.01.2021

Ініціатор: Шмигаль Денис Анатолійович (Кабінет Міністрів України).

Мета проєкту: удосконалення пенсійного забезпечення громадян.

Основний зміст

У зв’язку з потребою в додаткових видатках з державного бюджету ініціатор указав, що в разі прийняття цього проєкту Закону він набере чинність 01.01.2022. Законопроєкт пропонує зміни, як-от:
визначити дату щорічної індексації пенсій — 1 березня;
розширити коло осіб, які можуть отримати індексацію пенсії на загальних умовах, а саме доповнити його військовослужбовцями, держслужбовцями, науковцями та іншими категоріями пенсіонерів;
призначати достроково пенсії за віком за півтора роки до досягнення пенсійного віку особам, трудовий договір з якими розірваний у зв’язку з виявленням невідповідності працівника займаній посаді за станом здоров’я, у зв’язку із змінами в організації виробництва, але за умови, якщо вони мають страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, а для осіб, які звільнені у зв’язку із змінами в організації виробництва, додатково — за умови реєстрації в державній службі зайнятості та відсутності підходящої для них роботи;
надати визначення поняттю “тяжко хвора дитина, якій не встановлено інвалідність” та визначити, що батько чи мати, які виховують дітей, хворих на тяжке, рідкісне захворювання, яким не встановлено інвалідність, мають право на дострокове призначення пенсії;
збільшити віковий поріг визначення дитини особою з інвалідністю з дитинства з 16 до 18 років;
установити, що непрацездатними членами сім’ї також вважаються чоловік (дружина), батько, мати, якщо вони досягли віку 65 років;
усунути різницю в розмірах надбавок за однакову тривалість більш пізнього виходу на пенсію, яка наразі в деяких випадках відрізняється в декілька разів залежно від часу виходу на пенсію (до чи після 2004 року).

Переваги

Унормування питання виплати індексації та визначення рівних умов для її отримання; забезпечення батьків, що виховують тяжкохвору дитину, якій не встановлено інвалідність тощо.

Недоліки

Законопроєкт регулює питання щодо виховання тяжкохворих дітей, яким не встановлено інвалідність, проте проєкт акта вказує, що особами з інвалідністю з дитинства вважаються діти з інвалідністю віком до 18 років, не зазначаючи в цьому контексті про тяжкохворих дітей, яким не встановлено інвалідність, хоча по факту вони та їхні батьки урівняні в соціальному захисті.
Хоча законопроєкт і містить фінансово-економічне обґрунтування, у пояснювальній записці вказано, що у 2022 році прогнозується зростання ВВП на 4,3 %, що вплине на збільшення мінімальної заробітної плати та, відповідно, надходження ЄСВ, а це створить фінансові можливості для поступового вдосконалення пенсійного забезпечення. Отже, ініціатори проєкту Закону покладаються не на наявні ресурси державного бюджету, а на гіпотетичні.

Позиція КМУ

Проєкт акта розроблений Міністерством соціальної політики України. Міністерство фінансів зазначило, що в бюджеті Пенсійного фонду України наявний дефіцит, на покриття якого виділяються значні кошти державного бюджету.

Довідкова інформація

Запропоновані зміни щодо відновлення права на достроковий вихід на пенсію особам, які звільнені у зв’язку з організаційними змінами на підприємстві за півтора роки до досягнення пенсійного віку, узгоджуються з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2018 № 5-р/2018, де КСУ зауважив, що гарантування державою права на достроковий вихід на пенсію громадянам похилого віку було спрямоване на убезпечення цих громадян від ризику безробіття з незалежних від них обставин, і забезпечення сприятливих умов для повноцінного та гідного життя їх у старості.
Відповідно до супровідних документів до проєкта акта, можливі додаткові видатки, що складатимуть 7,2 млн грн на рік для 817 осіб, яким установлені надбавки за раніше чинним законодавством за більш пізній вихід на пенсію, 0,03 млн грн на рік для дострокового призначення пенсій батькам дітей, які хворі на тяжке, рідкісне захворювання, яким не встановлено інвалідність тощо. Загалом необхідно 2 769,55 млн гривень додаткових видатків на рік.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.

[/tm_pb_text][/tm_pb_column][tm_pb_column type=”1_3″][/tm_pb_column][/tm_pb_row][/tm_pb_section]