110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Повна назва проєкту: “Про внесення змін до деяких законів України щодо здійснення моніторингу потенційних загроз національній безпеці України у сфері економіки”

Номер і дата реєстрації: 7176 від 19.03.2022.

Статус: проєкт прийнято в першому читанні та готується до другого.

Ініціатори: Наталуха Дмитро Андрійович, Лічман Ганна Василівна, Скорик Микола Леонідович, Марчук Ігор Петрович, Приходько Борис Вікторович та ін.

Мета проєкту: попередження загроз національній безпеці України у сфері економіки, запобігання впливу потенційних загроз на діяльність державних підприємств, товариств та банків в умовах війни.

Основний зміст

Проєкт пропонує на період дії воєнного стану та протягом 180 днів із дня його припинення або скасування визначити обов’язок здійснювати моніторинг наявних або потенційних загроз національній безпеці України та у випадку виявлення уживати заходів для нейтралізації впливу для:

  • суб’єкта управління або керівника державного банку;
  • суб’єкта управління або керівника державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 % акцій (часток) належать державі;
  • суб’єкта управління або керівника господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 % акцій (часток) належить господарському товариству, у статутному капіталі якого більше 50 % акцій (часток) належать державі. 

Перелік конкретних заходів визначається суб’єктом управління або за його рішенням керівником державного банку, підприємства або товариства. Заходи можуть включати встановлення особливого режиму роботи та визначення адреси місцезнаходження такого підприємства або банку виключним місцем виконання обов’язків для: 

  • керівника;
  • заступників керівника;
  • членів колегіального виконавчого органу;
  • членів наглядової ради та інших посадових осіб.

У разі прийняття рішення про такі заходи вказані особи зобов’язані невідкладно (але не пізніше 48 годин) прибути за адресою місцезнаходження підприємства або банку. Порушення обов’язку є підставою для дострокового припинення повноважень (звільнення), розірвання контракту без виплат відповідних компенсаційних платежів.

Недоліки 

  1. Незрозуміло, як суб’єкт управління має здійснювати такий моніторинг та які заходи вживати для нейтралізації впливу загроз. До того ж, перелік заходів не є вичерпним, а отже КМУ зможе встановити будь-які заходи, невиконання яких буде підставою для звільнення.
  2. Проєкт ставить у нерівне становище керівників і членів наглядових рад підприємств і державних банків, адже вони зобов’язані працювати лише з визначеного місця, водночас уряд може засідати в режимі відеоконференції (р. № 7153),   народні депутати матимуть право брати участь у дистанційних засіданнях ВРУ (р. № 7129). 
  3. Положення проєкту порушують гарантії незалежності управління державними підприємствами й банками, адже запропоновано відповідний порядок увести не лише на період воєнного стану, а й протягом 180 днів із дня його припинення або скасування.
  4. Такий механізм може зіпсувати відносини із західними державами через безпідставне звільнення незалежних членів наглядових рад, які є іноземними громадянами, у зв’язку з тим, що вони прислухалися рекомендацій свого уряду й покинули Україну.

Техніко-юридичні зауваження: підстави розірвання трудового договору (зокрема контракту) з ініціативи роботодавця визначаються КЗпП України, тому доречно зробити посилання на підстави, визначені у КЗпП (п. 5 ч. 1 ст. 41 КЗпП передбачає таку підставу розірвання трудового договору як припинення повноважень посадових осіб), оскільки це дозволить, зокрема, визначити чіткий порядок розірвання контракту.

Висновок комітету: прийняти за основу та в цілому з техніко-юридичними правками.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.