Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Відповідальність за порушення режиму функціонування критично важливих об’єктів інфраструктури (№ 6309 від 16.11.2021)

Повна назва проєкту: Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за порушення режиму функціонування критично важливих об’єктів інфраструктури

Номер і дата реєстрації:6309 від 16.11.2021.

Ініціатори: Демченко Сергій Олексійович, Мазурашу Георгій Георгійович, Васильєв Ігор Сергійович, Горобець Олександр Сергійович, Федієнко Олександр Павлович.

Фракція: “Слуга народу”.

Мета проєкту: правова охорона безперервної роботи об’єктів критичної інфраструктури через установлення кримінальної відповідальності за порушення режиму їхнього функціонування.

Основний зміст

  1. Доповнення Кримінального кодексу України новою статтею 270-2, що передбачає відповідальність за умисні дії, які призвели до припинення або порушення технологічних циклів роботи критично важливих об’єктів інфраструктури, учинені шляхом відключення або обмеження енергопостачання.
  2. Кваліфікуючі ознаки: загроза загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків або заподіяння шкоди здоров’ю потерпілого, аварія техногенного характеру, загибель людей.
  3. Покарання залежно від кваліфікуючих ознак: штраф від 5000 до 10000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 2 років, або арешт на строк до 6 місяців, або обмеження волі на строк до 3 або до 6 років, або від 8 до 15 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 1 року або без такого, або з конфіскацією майна або без такої.

Довідково: об’єкти критичної інфраструктури — підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, діяльність яких безпосередньо пов’язана з технологічними процесами та/або наданням послуг, що мають велике значення для економіки та промисловості, функціонування суспільства та безпеки населення, виведення з ладу або порушення функціонування яких може справити негативний вплив на стан національної безпеки і оборони України, навколишнього природного середовища, заподіяти майнову шкоду та/або становити загрозу для життя і здоров’я людей. Цей термін вживається в значенні, визначеному в Законі України “Про основні засади забезпечення кібербезпеки України”.

25 листопада 2021 року парламентом було прийнято ЗУ “Про критичну інфраструктуру” (р. № 5219 від 09.03.2021), який передбачає створення реєстру об’єктів критичної інфраструктури. Закон наразі очікує на підпис президента.

Переваги: установлена відповідальність запобігатиме порушенням у плановій, безперервній, безаварійний роботі критично важливих об’єктів інфраструктури.

Недоліки: 

  • у пояснювальній записці вказано, що проєкт не потребує додаткових витрат із Державного бюджету України, хоча в разі прийняття цього проєкту може збільшитися кількість ув’язнених, що потребуватиме додаткових коштів;
  • у ч. 3 статті передбачено відповідальність у виді позбавлення волі з конфіскацією майна або без такої, проте варто звернути увагу, що конфіскація майна призначається лише в разі скоєння корисливого злочину, що в цьому випадку є сумнівним;
  • існує ризик помилкового визначення відключення або обмеження енергопостачання об’єктів критичної інфраструктури умисним, адже проєкт не передбачає критеріїв умисності саме цих діянь, що може мати політичний мотив для застосування відповідальності.

Рекомендація Юридичної сотні: може бути підтриманий.