110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Ставлення ветеранів до пільг: результати соціологічного дослідження

Ass6903 48836768061 O

4 жовтня 2019

Юридична Сотня та соціологічна компанія Kantar Украхна презентували результати соціологічного дослідження “Ставлення ветеранів до пільг” у Українському кризовому медіа центрі. Даний проект виконувався за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку USAID Україна.

Дослідження проводилося Kantar Україна протягом серпня 2019 року, опитано 1215 респондентів у 10 населених пунктах (Київ, Харків, Дніпро, Одеса, Львів, Запоріжжя, Маріуполь, Кривий Ріг, Житомир, Біла Церква). Серед респондентів були особи, яких чинне законодавство відносить до ветеранів: ветерани АТО\ООС, ветерани бойових дій у Афганістані, Другої світової війни, особи з інвалідністю внаслідок війни, постраждалі учасники Революції Гідності.

Методологія дослідження: особисті інтерв’ю за допомогою планшетів у місцях зосередження цільових аудиторій, вільний пошук. Анкета включала в себе блок запитань про пільги, серед яких були як реально існуючі, так і потенційно можливі пільги. Респондент не знав, які пільги наявні, а які – ні, і не отримував детального пояснення змісту кожної з пільг. При роботі зі звітом, важливо розуміти, що оцінки пільг носять суб’єктивний характер та можуть слугувати лише орієнтиром для подальшого дослідження, а не приводом для прийняття остаточних рішень. Це своєрідна мапа пільг, яка дозволяє зрозуміти узагальнене ставлення (знання, зацікавленість, користування) до них серед різних цільових груп.

Наскільки система соціального захисту ветеранів відповідає потребам ветеранів?

 До топ 6 загальновідомих та широко розповсюджених пільг, якими користується переважна більшість ветеранів в Україні, належать: безкоштовний проїзд у міському громадському транспорті; пільги на житлово-комунальні послуги; пільговий проїзд у міжміському транспорті; виплати до 5 травня; щорічне медичне обстеження та диспансеризація; додаткова оплачувана відпустка 14 днів.

91% опитаних респондентів знає про пільги на житлово-комунальні послуги, 81% – користується ними.

Більше половини опитаних знають про можливість отримати додаткову оплачувану відпустку на 14 днів та про щорічну відпустку у зручний час.

Пільги, які потрібно запроваджувати та популяризувати – з низьким знанням та користуванням, але з високою зацікавленістю в них. Ці пільги можуть, або стосуватися окремих категорій, або можуть складно реалізовуватись, але загалом ветерани відмічають, що вони хотіли б скористуватися цими пільгами: отримання земельної ділянки; першочергове безоплатне зубопротезування; пріоритет в державному забезпеченні житлом; безповоротна фінансова допомога; забезпечення автомобілями. Важливо, що не всі перелічені пільги запроваджені на державному рівні або широко розповсюджені. Проте опитані респонденти, побачивши ці пільги у переліку можливих, зазначили, що хотіли б мати можливість користуватися ними.

 Специфічні пільги, що стосуються вузьких груп:
1) Компенсація оренди житла та пільговий кредит на житло – цікавлять лише тих, хто має проблеми з житлом
2) Психологічна підтримка та реабілітація – має контроверсійне сприйняття серед ветеранів. Зокрема, позитивно та високо оцінюють ті, хто має досвід звернення за допомогою. Проте ймовірність звернення серед тих, хто ще не звертався за психологічною допомогою є досить низькою. Крім того, наявні бар’єри для звернення у тих, хто не має досвіду.
3) Санаторно-курортне забезпечення дітей – цікавить лише цільову із дітьми підходящого віку
4) Допомога Центру зайнятості у відкритті власного бізнесу, пільги та кредити для бізнесу – цікавлять лише вузьку цільову.
5) Державне фінансування громадських об’єднань ветеранів – цікавлять лише вузьку цільову (переважно учасників бойових дій в Афганістані). Такою пільгою користується лише 4% опитаних.

«Допомога Центру зайнятості у відкритті власного бізнесу, пільги та кредити для бізнесу цікавлять лише вузьку аудиторію (1% опитаних ветеранів). Причиною таких результатів є те, що участь в опитуванні взяли участь різні покоління ветеранів. Проте, це не означає, що держава не повинна сприяти ветеранам у відкритті власної справи», – розповіла Юлія Морій, юристка ГО «Юридична Сотня».

Більшість ветеранів АТО/ООС у віці 20-39 років цікавляться безкоштовним навчанням, лише 14% заявили, що їх ця пільга не цікавить.

9% опитаних стикалися з проблемами на роботі та при працевлаштуванні пов’язаними з їх статусом ветерана. В першу чергу, це проблеми працевлаштування (у 76%), а також утиски на робочому місці (29%) та звільнення (28%).

Також, ветерани назвали пільги про які знають, якими користуються або хотіли б користуватися, але якість яких залишається низькою. До них віднесли: отримання земельної ділянки; першочергове безоплатне зубопротезування; щорічне медичне обстеження та диспансеризація; пріоритет в державному забезпеченні житлом.

Ветерани АТО/ООС значущо частіше хотіли б користуватись такими пільгами (позитивно відповіла третина або більше представників категорії): забезпечення автомобілем, отримання пріоритету в державному забезпеченні житлом, отримання земельної ділянки, отримання безповоротної фінансової допомоги, санаторно-курортне забезпечення дітей та пільговий кредит на житло.

Постраждалі в ході Революції Гідності частіше від вибірки загалом говорять про те, що хотіли б скористатись: пільгами на житлово-комунальні послуги та безкоштовним проїздом у міському громадському транспорті.

В результаті аналізу пільг, було виявлено, що від такої пільги як «безкоштовне встановлення квартирного телефону» можна відмовитись, адже вона наразі не є привабливою для ветеранів, а користування припадає на старші вікові категорії, які встановлювати телефони ще за радянських часів.

Розуміння терміну «ветеран»

На думку більшості опитаних, ветерани – це особи, які брали участь у бойових діях, такої думки дотримуються 92% опитаних. Представники таких категорій як особи з інвалідністю внаслідок війни та постраждалі в ході Революції Гідності частіше вважають ветеранами цивільних, які залучалися до забезпечення безпеки та оборони. Дві третини постраждалих в ході Революції Гідності відносять себе до категорії ветеранів, що значущо перевищує показники по вибірці загалом (де лише кожен п’ятий відносить постраждалих в ході Революції Гідності до ветеранів).

Досвід захисту власних прав
Третина опитаних ветеранів зазначає, що мала досвід порушення їх прав. При цьому про позитивний досвід захисту свої прав як ветеранів, говорить лише 17% респондентів.
Ще 43% вказують, що теоретично знають як захистити свої права, але досвіду такого не мали. Така категорія як учасники війни, частіше відмічає абсолютний брак інформації про захист своїх прав.

Звідки ветерани дізнаються новини?
Основними джерелами інформації про права та пільги ветеранів, опитані респонденти вважають інформацію від побратимів та інтернет-новини.

Ветерани АТО/ООС частіше отримують інформацію від побратимів, із інтернет новин та соціальних мереж – і загалом, відзначають, що мають достатньо інформації.

Тоді як учасники війни та особи з інвалідністю внаслідок війни, частіше від вибірки загалом, отримають інформацію по телевізору. Ці категорії частіше говорять про брак інформації. Ветерани Афганістану отримують інформацію переважно від ветеранських організацій.

“Новостворене Міністерство у справах ветеранів та тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб, опікується усіма категоріями ветеранів. У зв’язку з цим, при формуванні державної політики, важливо враховувати думку усіх представників ветеранських категорій. Також, результати опитування варто враховувати при розробці змін до законодавства про статус ветеранів”, – розповіла Юлія Морій, експертка ГО “Юридична Сотня”.

 

You may also like