110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Повна назва проєкту: “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визнання учасниками бойових дій осіб, які брали безпосередню участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та інших питань”

Номер і дата реєстрації: 7322 від 27.04.2022.

Ініціатори: Третьякова Галина Миколаївна, Остапенко Анатолій Дмитрович, Кузьміних Сергій Володимирович, Мошенець Олена Володимирівна, Мезенцева Марія Сергіївна та інші.

Мета проєкту: розширити коло осіб, які мають право на статус учасника бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника та Захисниці.

Основний зміст

Проєкт пропонує надати статус учасника бойових дій добровольцям, які брали безпосередню участь у здійсненні необхідних заходів після 24 лютого 2022 року не менше 30 календарних днів, зокрема за сукупністю днів перебування в районах їхнього проведення, у взаємодії із ЗСУ, МВС, Держприкордонслужбою, НПУ, НГУ, СБУ та іншими законними військовими формуваннями та правоохоронними органами. 

У проєкті ідеться про осіб, які добровільно забезпечували або добровільно залучалися до забезпечення захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України відповідно до ЗУ «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» або ЗУ «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону». 

Положення проєкту не поширюється на працівників.

Особливості процедури надання статусу:

  • рішення приймається міжвідомчою комісією Мінветеранів;
  • порядок надання (позбавлення) статусу, категорії таких осіб, а також райони проведення заходів визначаються КМУ;
  • підставою для надання статусу є документи, як-от: 

а) довідка, видана командиром (начальником) в/ч (органу, підрозділу) або іншим керівником підприємства, установи та організації ЗСУ, МВС, а також Держприкордонслужбою, НПУ, НГУ, СБУ й іншими законними військовими формуваннями та правоохоронними органами, у взаємодії з якими особа брала безпосередню участь у здійсненні заходів;

б) витяг із наказу Об’єднаного оперативного штабу ЗСУ про залучення особи до заходів.

У разі відсутності вказаних документів підставою для надання статусу УБД є 

 свідчення (заяви) не менше ніж 3 свідків про період безпосередньої участі особи в здійсненні заходів, підпис на яких засвідчено нотаріально; а

 для осіб, які отримали поранення, контузії, каліцтва:

– свідчення (заяви) не менше ніж 3 свідків про період безпосередньої участі в здійсненні заходів, підпис на яких засвідчено нотаріально;

– медичні документи, що підтверджують отримання поранення, контузії, каліцтва. 

До уваги беруться свідчення (заяви) осіб, що є військовослужбовцями, службовими та/або особами ЗСУ, МВС, Держприкордонслужби, НПУ, НГУ, СБУ та інших законних військових формувань та правоохоронних органів, які мають документальне підтвердження своєї участі в здійсненні заходів у період, за який вони свідчать, у взаємодії з якими особа брала участь. 

Проєкт також пропонує надати статус осіб з інвалідністю внаслідок війни:

  • особам, які отримали інвалідність унаслідок поранень чи інших ушкоджень здоров’я, одержаних від вибухових речовин, боєприпасів і військового озброєння на території проведення заходів, необхідних для відсічі збройної агресії після повномасштабного вторгнення рф;
  • особам, які отримали інвалідність унаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі у визначених вище заходах після 24 лютого 2022 року під час здійснення самооборони при виконанні завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів воєнного стану.

Також запропоновано надати статус сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України в разі загибелі (смерті) осіб:

  • які добровільно забезпечували або добровільно залучалися до забезпечення проведення заходів, необхідних для відсічі збройної агресії рф після повномасштабного вторгнення, зокрема здійснювали волонтерську діяльність, та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в таких заходах;
  • які померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі у визначених заходах у період дії воєнного стану при здійсненні самооборони під час виконання завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану.

До того ж проєкт пропонує надати таким особам з інвалідністю та членам сімей загиблих Захисників право на одноразову грошову допомогу.

Крім того, проєкт уточнює, що:

  • норми, які регулюють питання електронного посвідчення та вибору одного з посвідчень, якщо особа має кілька статусів, також поширюються на членів сімей загиблих Захисників;
  • особам, які внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі у визначених заходах після 24 лютого 2022 року, отримали ушкодження, що призвели до необоротної втрати, зокрема ампутації, верхніх та/або нижніх кінцівок (їхніх частин), необоротної втрати іншого органа або повної стійкої втрати органом його функцій, що призвело до інвалідності, група інвалідності встановлюється без зазначення строку повторного огляду (безстроково) та на ступінь вище визначених законодавством критеріїв установлення групи інвалідності, але не вище I групи. 

Недоліки:

  • немає належного фінансово-економічного обґрунтування, хоча розширення кола пільговиків вимагатиме додаткових видатків. Це, зокрема, порушує положення статті 27 Бюджетного кодексу України щодо введення в дію положень закону, які мають вплив на показники бюджету;
  • у проєкті вживаються різні формулювання для визначення осіб, які мають право на статус УБД (“… добровільно забезпечували (або добровільно залучалися до забезпечення) захист незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України відповідно до Закону України “Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України”) та осіб з інвалідністю внаслідок війни, членів загиблих Захисників (“… внаслідок поранення…, одержаних під час безпосередньої участі … у період дії воєнного стану при здійсненні самооборони під час виконання завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану”) та інші техніко-юридичні зауваження.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати в другому читанні після доопрацювання.