110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Які законопроєкти зареєстрували народні депутати цього тижня? Випуск №19

Електронний документообіг у судових провадженнях (№4360 від 11.11.2020)

Проєкт створює передумови для посилення електронного документообігу в адміністративному, цивільному та господарському судочинстві. Вручення судових рішень здійснюватиметься шляхом надсилання на електронну пошту (рекомендованим листом отримання можливе лише за заявою особи або у випадку відсутності електронної пошти). На електронну пошту можуть бути доставлені виклики, повістки та інші процесуальні документи. Проте особа, яка отримала процесуальний документ, зобов’язана негайно (письмово або телефоном) підтвердити таке отримання. Якщо протягом наступного дня від учасника процесу не надійшло підтвердження, секретар судового засідання складає про це довідку, що приєднується до справи. У такому випадку судове рішення уважається врученим із моменту складання довідки. Така норма потенційно ускладнює для учасника справи доведення реального часу отримання документу (наприклад, у випадку технічних проблем тощо).

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

Розширений висновок

Освітні пільги для дітей померлих медпрацівників (№4374 від 13.11.2020)

Проєкт пропонує розповсюдити державні освітні гарантії для ветеранів та їхніх дітей також на дітей медпрацівників (у тому числі дітей студентів-медиків старших курсів та інтернів), які померли внаслідок захворювання коронавірусною хворобою (COVID-19) під час виконання професійних обов’язків. Державна підтримка надається до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не більш як до досягнення ними 23 років.

Законопроєкт розширює категорію осіб, що мають право на пільги від держави, проте не містить фінансово-економічного обґрунтування та не пропонує джерел для покриття видатків.

Довідково: наразі система державної цільової підтримки визначена Постановою КМУ від 23 листопада 2016 року  № 975.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати в частині фінансово-економічного обґрунтування. 

Посилання на розширений висновок

Використання е-паспортів після закінчення 2021 року (№ 4355 від 10.11.2020)

Проєкт № 4355 пропонує продовжити можливість використання громадянами України е-паспорту, е-паспорту для виїзду за кордон через мобільний додаток Порталу Дія після 2021 року. Такі електронні паспорти можуть пред’являтися на території України для посвідчення особи та підтвердження громадянства (крім випадків перетинання державного кордону та в’їзду на тимчасово окуповану територію України й виїзду з неї). Установлено, що електронні копії е-паспортів можуть застосовуватися в таких самих випадках, як і звичайні паспорти, а обов’язок забезпечувати перевірку е-паспортів покладено на органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Довідково: наразі й до закінчення 2021 року використання електронних документів здійснюється на основі експериментального проєкту відповідно до Постанови КМУ від 15.04.2020 № 278.

Докладніше в розширеному висновку за посиланням

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати з подальшим доопрацюванням.

Розширення кола осіб, які можуть претендувати на посади державної служби (№4361 від 11.11.2020)

Проєкт № 4361 пропонує доповнити Закон “Про державну службу” положенням, відповідно до якого для зайняття посади державної служби категорій А, Б чи В  можна мати замість керівного досвіду, лише досвід заняття адвокатською або нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів).  Важливо зазначити, що наявність керівного досвіду, зокрема на посади державної служби категорії А, є важливою з точки зору наявності управлінських навиків. У той же час такий критерій відбору також є дуже загальним і не виключає наявності інших професійних кваліфікацій. Можливість заміни управлінського досвіду, як це запропоновано в законопроєкті,  на лише наявність трирічного досвіду заняття адвокатською або нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (для категорії А)  не є рівноцінною. Бути хорошим адвокатом не означає бути хорошим менеджером державного органу з персоналом понад 1000 осіб. Однак, за можливості підтвердження управлінського досвіду понад 3 роки, представник будь-якої професії за результатом конкурсу може зайняти посаду державної служби категорії А.  До слова, таку новацію авторів законопроєкту також можна вважати дискримінаційною по відношенню до інших професій. 

Докладніше в розширеному висновку за посиланням

Рекомендація Юридичної сотні: не підтримувати законопроєкт.

Новий закон про статуси учасників Революції Гідності та сімей Героїв Небесної Сотні (№4363 від 12.11.2020)

Проєкт закону змінює підхід до надання статусів учасникам Революції Гідності та пропонується передбачити такі статуси як: 

  • член сім’ї Героя Небесної Сотні;
  • постраждалий учасник Революції Гідності;
  • постраждалий учасник Революції Гідності з інвалідністю.

Зміст законопроєкту передбачає оновлення системи державних гарантій для кожного із зазначених вище статусів.

Законопроєкт упроваджує:

додатковий пакет до загальної програми державних гарантій медичного обслуговування населення, медичних послуг та лікарських засобів;

право на психологічну підтримку на законодавчому рівні;

програми кредитування житла та компенсації за купівлю житла;

компенсацію вартості навчання в державних та приватних вищих навчальних закладах за відповідним рівнем професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти;

право на професійну орієнтацію та часткову оплату послуг із перекваліфікації або підвищення кваліфікації;

компенсацію за надання соціальних послуг;

інформування про наявні гарантії.

Законопроєкт зберігає право на:

санаторно-курортне лікування;

позачерговий капітальний ремонт житла;

пільги на житлово-комунальні послуги;

трудові гарантії;

право на безкоштовний проїзд;

першочергове відведення земельних ділянок;

– право на одноразову грошову допомогу.

Водночас проєкт не пропонує внести зміни в чинне законодавство, яке регулює статус постраждалих учасників Революції Гідності. Також проєкт містить норми про порядок застосування одних і тих же гарантій як у загальних статтях про перелік пільг, так і в окремих статтях за сферами, що може призвести до некоректного тлумачення при застосуванні норм. 

Докладніше в розширеному висновку за посиланням

 Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.

Завантажити PDF