Упродовж 15 – 18 грудня Верховна Рада України планує розгляд таких законопроєктів
Проєкт державного бюджету містить наступні бюджетні програми, які спрямовані на виконання гарантій для ветеранів.
Бюджетні програми Мінветеранів
Фінансова підтримка громадських об’єднань ветеранів на виконання загальнодержавних програм (проєктів, заходів), заходи з відвідування військових поховань і військових пам’ятників та з відзначення святкових, пам’ятних та історичних дат – 8,5 млн. Такий самий обсяг фінансування програма має й у 2020 році.
На забезпечення виконання заходів із психологічної реабілітації, соціальної та професійної адаптації, забезпечення санаторно-курортним лікуванням постраждалих учасників Революції Гідності, учасників АТО/ООС, членів сімей загиблих (померлих) у бюджеті до другого читання закладається 255,56 млн, що на 9,5 млн більше, ніж у 2020 році, проте на 600 тис. грн менше, ніж було закладено у законопроєкті до першого читання.
Фінансування програми компенсації за житло особам з інвалідністю І-ІІ групи та сім’ям загиблих становить 305 млн. Аналогічний обсяг фінансування програма має й у 2020 році.
Фінансування програми компенсації за житло для учасників АТО/ООС, які є особами з інвалідністю ІІІ групи або внутрішньо переміщеними особами, становить 248 млн, у 2020 році – аналогічний об’єм фінансування.
Компенсація за житло для учасників бойових дій на території інших держав (у тому числі в Афганістані) – 50 млн. Аналогічний обсяг фінансування й у 2020 році.
Компенсація за купівлю житла постраждалим учасникам Революції Гідності – 12 млн, як у 2020 році.
На забезпечення роботи апарату Мінветеранів у 2021 році закладено 374 млн, у 2020 – 377 млн.
Бюджетні програми Мінсоцполітики
Виплати до 5 травня – 1 млрд 382 млн, у 2020 – така ж сума видатків.
ОГД для постраждалих учасників Революції Гідності – 5 млн, у 2020 – 10 млн.
Санаторно-курортне лікування ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про жертви нацистських переслідувань» та осіб з інвалідністю , – 245 млн (замість 250 млн, що пропонувались у першому читанні), у 2020 – 209 млн.
Виплата матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим із військової строкової служби, – 82 млн, аналогічна сума видатків й у 2020 році.
Суд, постановляючи ухвалу про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, ураховуючи підстави та обставини, передбачені статтями 177 і 178 Кримінального процесуального кодексу, має право не визначити розмір застави в кримінальних провадженнях щодо злочинів, передбачених частиною третьою статті 307 Кримінального кодексу, що регулює відповідальність особи за незаконний збут наркотичних засобів, психотропних речовин чи їхніх аналогів.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Законопроєкт пропонує затвердити порядок отримання звань для відряджених поліцейських, покращує механізм направлення у відрядження та відкликання з них. Присвоєння чергових спеціальних звань поліцейським, відрядженим (із залишенням на службі в поліції) до державних органів, підприємств, установ, організацій, здійснюється за поданням керівників таких органів, їхніх уповноважених заступників за умови, що спеціальне звання, яке присвоюється, відповідає граничному спеціальному званню за посадою, яку поліцейський займає в державному органі, на підприємстві, в установі, організації, до яких його відряджено.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Законопроєкт розширює перелік видів інформації, яка не може мати обмежений доступ (наприклад, отримання особою бюджетних коштів, державного чи комунального майна відповідно до чинного законодавства) та додає такі види:
інформацію про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткові блага керівника, заступника керівника юридичної особи публічного права, державного підприємства (організації), що має на меті одержання прибутку, особи, яка обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі (територіальній громаді).
Проєкт № 3952 посилює прозорість державних підприємств (організацій), юридичних осіб публічного права, полегшує моніторинг діяльності таких організацій для громадянського суспільства без надмірного звітного навантаження для розпорядників інформації.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Проєкт №3890 пропонує штрафувати суб’єктів господарської діяльності, підприємства, установи, організації на суму від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3400 грн до 5100 грн) за пропуск особи в громадські місця та транспорт без одягнених належним чином захисних масок (у тому числі й виготовлених самостійно (у редакції проєкту до другого читання) або за відсутність реагування на перебування осіб у громадських місцях без засобів захисту (масок, респіраторів). Такий самий штраф у редакції проєкту до другого читання передбачено за обслуговування споживачів у період дії карантину працівниками суб’єкта господарювання або безпосередньо ФОП без одягнених засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно.
Рекомендація Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий
Законопроєкт пропонує п’ятирічний строк для включення до Державного реєстру відомостей із паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника (протягом цього періоду застосовуватиметься як паперова трудова книжка, так й електронна форма). Унести дані до Реєстру може працівник або роботодавець із використанням кваліфікованого електронного підпису. Після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки працівникові.
Проєкт буде розглянуто в другому читанні, остаточний текст до другого читання відсутній.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт (відповідно до оприлюдненого тексту).
Проєкт Закону № 3196-д (доопрацьований) пропонує замінити чинний закон щодо діяльності СБУ, прийнятий ще в 1992 році, а також унести зміни до низки інших відповідних нормативно-правових актів.
Так, відповідно до пропозицій, співробітники СБУ, яким присвоєні спеціальні звання, хоча й втрачають статус військовослужбовця, проте мають право на отримання статусу УБД, осіб з інвалідністю внаслідок війни, а їхні члени сім’ї за відповідних обставин — членів сім’ї загиблого (померлого). Такі ж статуси можуть надаватися особам, які залучені до конфіденційного співробітництва, гласним і негласним позаштатним працівникам тощо. На ветеранів СБУ також поширюються положення ЗУ “Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист”, на співробітників Служби безпеки України — ЗУ “Про поховання та похоронну справу” у контексті компенсації матеріальних витрат на ритуальні послуги та на спорудження надгробків. Військовослужбовці та співробітники СБУ, яким присвоєні спеціальні звання, мають право на отримання пенсії відповідно до ЗУ “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”.
Проєкт акта надає визначення поняттям у контексті контррозвідувальної діяльності, визначає її суб’єктів, основні функції, повноваження, заходи, які проводяться виключно за рішенням суду, порядок проведення контррозвідувального впровадження тощо.
Однак напрям реформування СБУ, запропонований проєктом 3196-д, потребує доопрацювання, оскільки він містить спірні положення, як-от: засекречування електронних декларацій службовців СБУ; нове антикорупційне повноваження, а саме виявлення необґрунтованих активів та збір доказів їхньої необґрунтованості, що дублюватиметься з функціями САП та НАБУ; допущення негласного переміщення співробітників СБУ та осіб, залучених до конфіденційного співробітництва, а також предметів (включно із зразками виробів чи речовин) через державний кордон та митний кордон України; можливість придбання, зберігання, переміщення, реалізації вилученого з обороту чи обмеженого в цивільному обороті майна співробітниками СБУ без уточнення, з якою метою можуть здійснюватися вказані заходи тощо.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.
Законопроєкт передбачає можливість створення військово-цивільних адміністрацій на території об’єднаних територіальних громад (це положення враховує здобутки децентралізації). Однак цей проєкт містить положення про можливість утворення військово-цивільних адміністрацій у разі встановлення Центральною виборчою комісією неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів на окремих територіях. На нашу думку, така норма потребує широкого громадського та експертного обговорення, оскільки потенційно містить загрозу для виборчої процедури, затвердженої чинним законодавством.
Текст проєкту до другого читання наразі відсутній.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.