Законопроєкт № 3695 пропонує внести зміни до Кодексу законів про працю України (КЗпП України) та Закону України “Про відпустки” з метою забезпечити як для жінок, так і для чоловіків однакові умови використання соціальних відпусток, пов’язаних із народженням дитини та доглядом за нею (зокрема відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку тощо).
Запропоновано встановити новий вид відпустки, а саме оплачуваної відпустки тривалістю до 14 календарних днів у разі народження дитини, яка надається не пізніше ніж за два тижні з дня народження дитини. Ця відпустка може надаватись одній із таких осіб: чоловіку, дружина якого народила дитину; батьку дитини в разі, якщо він не перебуває в зареєстрованому шлюбі з матір’ю дитини, але які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки; бабусі або дідусю чи іншому повнолітньому родичеві дитини, який фактично доглядає за дитиною, якщо мати (батько) дитини є одинокою матір’ю (батьком).
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт.
01.12.2020 проєкт прийнято в першому читанні, готується на друге читання.
Законопроєкт №3573 пропонує підвищити розмір державної соціальної допомоги дітям з інвалідністю віком до 18 років, якщо вони постраждали внаслідок дії вибухонебезпечних предметів. Наразі розмір такої допомоги передбачений на рівні 70% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (станом на 1 січня 2020 року становить 1146,6 грн). Законопроєкт пропонує підвищити вказаний розмір на 50%. Законопроєкт не вирішує питання підвищення допомоги дітям з інвалідністю підгрупи “А”, а також не враховує положення спеціального нормативного регулювання, зокрема, Закон України від 6 грудня 2018 року № 2642-VIII “Про протимінну діяльність” уже покладає на Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства виплати постраждалій дитині державної соціальної допомоги, призначеної дітям з інвалідністю віком до 18 років відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, у підвищеному розмірі. Законопроєкт №3573 не містить фінансово-економічного обґрунтування, хоча має вплив на показники бюджету.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
01.12.2020 проєкт прийнято в першому читанні, готується на друге читання.
Проєкт змінює ліміти доходів для платників єдиного податку (для І групи передбачено ліміт у розмірі 167 мінімальних заробітних плат, установлених законом на 1 січня податкового (звітного) року (що складає 788 741 грн), для ІІ групи – 834 розміри МЗП, що складає 3 938 982 грн (замість чинних 5 млн), для ІІІ групи відповідно – 1167 МЗП (5 511 741 грн замість чинних 7 млн). Граничні обсяги доходів для платників ЄП у випадку набуття законної сили проєктом до кінця 2020 року можуть бути знижені, що може потягнути за собою збільшення податкового навантаження на підприємців, обсяг доходів яких не перевищував раніше встановлених лімітів для платників ЄП.
Передбачено, що з 1 січня 2021 року до 1 січня 2022 року РРО та/або програмні реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку другої-четвертої груп (фізичними особами-підприємцями), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 220 розмірів МЗП, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (для 2020 року ця сума складатиме 1 039 060 грн). Це правило не буде стосуватися підприємців, що здійснюють:
При цьому проєкт визначає, що застосування вдосконаленого електронного підпису та/або вдосконаленої електронної печатки є достатнім для застосування в програмних реєстраторах розрахункових операцій.
Зверніть увагу! Будь-який ЕЦП, виданий після 7.11. 2018 року, є вдосконаленим відповідно до вимог чинного ЗУ “Про електронні довірчі послуги” від 5 жовтня 2017 року № 2155-VIII.
РРО, відповідно до проєкту, не застосовується при здійсненні розрахунків за послуги в разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.
Проєкт скасовує механізм кешбеку (компенсації споживачам, які виявили порушення порядку здійснення розрахункових операцій, частини суми штрафних (фінансових) санкцій).
01.12.2020 закон прийнято ВРУ, готується на підпис Президентові.
Проєкт передбачає, що особи з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які мають інвалідність, можуть проживати та виховуватися в прийомній сім’ї, дитячому будинку сімейного типу з батьками-вихователями до досягнення ними 23-річного віку незалежно від того, чи навчаються вони в закладі загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
02.12.2020 закон прийнято, готується на підпис Президентові.
Проєкт пропонує відновлення чинних раніше законодавчих норм щодо максимального розміру пенсійного забезпечення за вислугу років, який не повинен перевищувати 90% відповідних сум грошового забезпечення (наразі ЗУ “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” установлює максимальний розмір на рівні 70 %). Проєкт пропонує обмеження функцій КМУ у визначенні порядку проведення перерахунку пенсій. У випадку прийняття рішення КМУ про підвищення грошового забезпечення чи його частин уповноважені державні органи (Міноборони, МВС, Адміністрація ДПСУ тощо) повідомляють у п’ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт.
03.12.2020 законопроєкт прийнято в першому читанні, готується до другого читання.
Проєкт закону №4186 пропонує поширити дію Закону України “Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів” на Сили спеціальних операцій. Зміни дозволять користуватися державним захистом військовослужбовцям Сил спеціальних операцій та їхнім родинам. Під державним захистом мається на увазі:
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
03.12.2020 закон прийнято в цілому, готується на підпис.
Проєкт № 4429 пропонує здійснити у 2020 році виплати у формі одноразової грошової допомоги:
Також запропоновано надати підтримку, як-от: здійснити підприємцям одноразову компенсацію витрат за сплату ЄСВ за працівників у розмірі середнього значення сплачених сум ЄСВ за 10 місяців; продовжити дію документів дозвільного характеру, дію деяких ліцензій та дію договору оренди або інших обмежувальних заходів, строк яких закінчився під час карантину, на цей період та деякий час після закінчення їх.
Указані виплати можуть бути здійснені лише впродовж 2020 року. Порядок реалізації цього проєкту повинен регулюватися відповідними постановами КМУ, які він зобов’язаний прийняти впродовж 3-ох днів з моменту опублікування цього закону (у разі його прийняття).
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати після доопрацювання.
04.12.2020 закон прийнято, готується на підпис.
Проєкт № 4430 має на меті внесення змін до Податкового кодексу України та інших нормативно-правових актів, що здійснюють регулювання податкової сфери, у контексті встановлення певних заходів підтримки платників податків, які зазнали фінансових втрат у зв’язку з карантинними обмеженнями, зокрема, відстрочення, списання податкового боргу тощо. Також проєктом установлено, що не підлягають оподаткуванню одноразові виплати та компенсація, які передбачені проєктом № 4429.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати з доопрацюванням.
04.12.2020 закон прийнято, готується на підпис.
Офіційним опублікуванням підписаних Президентом законодавчих актів, відповідно до проєкту, стане їхня публікація на офіційному вебсайті ВРУ.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт.
02.12.2020 проєкт прийнято за основу із скороченням строку підготовки до 2 читання.
Законопроєкт № 4314 пропонує внести зміни в статтю 7 Закону України “Про лікарські засоби” та скоротити час на прийняття рішення про затвердження програми клінічних випробувань вакцин до 5-ти днів.
Це дозволить Україні долучитися до міжнародних випробувань вакцини й отримати її на своєму ринку після їхнього завершення.
Розробка вакцини — потенційно найшвидший та найбільш дієвий крок у боротьбі з COVID-19. Після проходження всіх стадій випробувань Україні важливо буде якомога швидше мати її і на своєму ринку. Для цього потрібно встановити оперативні терміни розгляду документів для реєстрації.
Зараз Україна не бере участі в жодному міжнародному клінічному випробуванні, тому не має доступу до нових розробок у боротьбі з COVID-19. Міжнародні виробники вакцин не хочуть проводити клінічні випробування в Україні через довгі терміни експертиз — їхні протоколи затверджують 4-5 місяців. Прийняття проєкту скоротить ці терміни та затвердження потрібних документів до 5-ти днів.
Рекомендація ЮС: може бути підтриманий на основу.
04.12.2020 закон прийнято, готується на підпис.
Пропонується внесення змін до Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” щодо визначення територіальної підсудності цивільних, адміністративних, господарських та кримінальних (в апеляційній інстанції) судових справ, підсудних місцевим загальним судам, розташованим на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, відповідним судам м. Києва та Київської області, а справи про адміністративні правопорушення розглядати місцевими загальними судами за місцем виявлення адміністративного правопорушення. Визначення підслідності кримінальних правопорушень, учинених на тимчасово окупованій території, здійснюється в загальному порядку, установленому Кримінальним процесуальним кодексом України.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт у частині, що не стосується підсудності цивільно-правових спорів, оскільки більш зручний порядок їхнього розгляду пропонується проєктом №3048 від 10.02.2020.
02.12.2020 Закон прийнято, готується на підпис.
Законопроєкт пропонує розширити можливості використання сум адміністративно-господарських санкцій і пені, що надійшли до державного бюджету, через Фонд соціального захисту інвалідів, серед іншого, для:
1) надання підприємствам, установам, організаціям, фізичним особам, які використовують найману працю та забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю із числа зареєстрованих безробітних за направленням центрів зайнятості, компенсацій, визначених у Законі України “Про зайнятість населення”;
2) надання особам з інвалідністю, із числа зареєстрованих безробітних, компенсацій, визначених Законом України „Про зайнятість населення”;
Крім того, проєкт унеможливлює припинення допомоги по безробіттю через невідвідування центру зайнятості особою в період карантину.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
02.12.2020 закон прийнято, готується на підпис.
Проєкт посилює кримінальну відповідальність за викрадення, привласнення, збут, підроблення документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та/або використання завідомо підроблених таких документів. До документів, що підтверджують спеціальний статус особи, можуть належати, наприклад, посвідчення учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та членів сімей загиблих. Набуття чинності законопроєктом №3946 потенційно може зменшити кількість випадків підроблення, викрадення або використання загублених документів (серед іншого й ветеранських посвідчень, які дають право на отримання пільг). Проте чинну статтю 357 Кримінального кодексу України проєктом пропонується доповнити таким діянням як “викрадення, привласнення, вимагання важливих особистих документів”. Визначення поняття або вичерпних характеристик важливого особистого документа (про який ідеться й у чинній частині 3 ст. 357 КК України зараз) не наведено, що потенційно може призвести до суб’єктивного застосування цієї статті та виходу суду за межі дискреційних повноважень. Законопроєкт повинен ліквідувати недоліки чинного КК України, а не сприяти їхньому збереженню.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
03.12.2020 проєкт прийнято в першому читанні, готується до другого читання.
Законопроєкт пропонує закріпити комплекс термінів — реабілітація, реабілітаційний прогноз, реабілітаційна допомога тощо. Реабілітаційна допомога стає складовою права на охорону здоров’я. Реабілітаційна допомога надається за рахунок бюджетних коштів ліцензованим суб’єктам, з якими головними розпорядниками бюджетних коштів укладені договори про медичне обслуговування населення. Передбачені також протоколи надання реабілітаційної допомоги. Проєкт пропонує комплекс обов’язків, вимог та обмежень до фахівців з реабілітації за аналогією з медичними та фармацевтичними працівниками. Ускладнюється порядок направлення на МСЕК: тільки в разі виявлення мультидисциплінарною реабілітаційною командою ознак стійкого обмеження життєдіяльності, що зазначається в індивідуальному реабілітаційному плані.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати проєкт.
03.12.2020 закон прийнято, готується на підпис.
Завантажити PDF